تحلیل تجارب زیسته معلمان چند پایه در خصوص چالش‌های مدیریتی
کد مقاله : 1269-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
فاطمه ماهری *1، عادل سلیمانی2
1دانشجو کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
2وزارت اموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف پژوهش کنونی که با رویکرد مطالعه موردی صورت گرفته است، تحلیل تجارب زیسته معلمان چند پایه در خصوص چالش‌های مدیریتی است. داده‌های پژوهش به شیوه مصاحبه نیمه ساختارمند از جامعه آماری معلم مدرسه چند پایه گردآوری گردیده و تجزیه و تحلیل آن از طریق کدگذاری‌های باز، محوری و گزینشی صورت گرفته است. از این مصاحبه ۷۰ کد باز، ۶ کد محوری و ۳ کد گزینشی استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد که معلمان چند پایه با دشواری‌هایی در محیط یادگیری، مدیریت کلاس و برنامه‌‌ریزی درسی مواجه‌اند. دانش آموزان در این مدارس با یکدیگر همکاری قابل توجهی دارند و این مهم موجب انگیزش ایشان می‌شود. در نتیجه در راستای بهبود وضعیت می‌توان تدابیری همچون آگاهی‌بخشی و آموزش معلمان و استفاده از روش‌های نوین تدریس اندیشید. روش تدریس به کار رفته از سوی معلم و مدیریت موثر معلم در کلاس، نقش به‌سزایی در کیفیت آموزش و روابط میان دانش‌آموزان ایفا می‌کند. با به کارگیری تدابیر گفته شده می‌توان به تجارب موفق در مدارس چند پایه دست یافت.
کلیدواژه ها
مشکلات یادگیری، تعامل دانش‌آموزان، توسعه حرفه‌ای معلمان، محیط یادگیری، برنامه‌ریزی درسی، مدیریت کلاس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی