بررسی مقایسه‌ای بین تأثیر بازی‌های دیجیتال و غیر دیجیتال بر مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی
کد مقاله : 1267-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
زینب حیدری *1، پروین پویا1، احمد ابوحمزه2
1آموزگار دبستان و مهارت آموز دانشگاه فرهنگیان
2استادیار گروه آموزشی تاریخ دانشگاه فرهنگیان https://orcid.org/0009-0004-2031-5234
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه تأثیر بازی‌های دیجیتال و غیر دیجیتال بر مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی انجام گرفته است. دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در مرحله‌ای حساس از یادگیری قرار دارند، جایی که مهارت‌های شناختی آن‌ها برای پایه‌ریزی موفقیت تحصیلی و اجتماعی تقویت می‌شود. استفاده از ابزارهایی مانند بازی‌های آموزشی، چه دیجیتال و چه غیر دیجیتال، می‌تواند به رشد شناختی و ذهنی آن‌ها کمک کند. به‌عنوان نمونه، بازی‌هایی که در کتاب ریاضی پایه اول به صورت فعالیت‌های جمع و تفریق ساده ارائه شده‌اند، نه‌تنها جذاب هستند بلکه حافظه و دقت دانش‌آموزان را نیز تقویت می‌کنند. در این مطالعه، با استفاده از روش مروری نظام‌مند، مقالات و پژوهش‌های معتبر منتشرشده از پایگاه‌های علمی داخلی و بین‌المللی گردآوری و تحلیل شده‌اند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که بازی‌های دیجیتال به دلیل طراحی تعاملی و فناوری‌محور خود، تأثیر قابل‌توجهی بر تقویت حافظه، سرعت پردازش اطلاعات، تمرکز و تصمیم‌گیری سریع دارند. در مقابل، بازی‌های غیر دیجیتال مانند بازی‌های گروهی و حرکتی، در تقویت مهارت‌های اجتماعی، تعامل گروهی، حل مسئله و تفکر خلاق عملکرد مؤثرتری دارند. نتایج مقایسه‌ای پژوهش‌ ها نشان می‌دهد که ترکیب هوشمندانه این دو نوع بازی می‌تواند به رشد متوازن مهارت‌های شناختی و اجتماعی کودکان کمک کند. در نتیجه، این تحقیق بر اهمیت استفاده توأمان از بازی‌های دیجیتال و غیر دیجیتال در برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی تأکید دارد. استفاده هدفمند از این بازی‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودکان منجر شود و محیطی فعال و تعاملی برای یادگیری فراهم کند.
کلیدواژه ها
بازی های دیجیتال، بازی های غیردیجیتال، مهارت های شناختی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر