بررسی نقش درس پژوهی در رشد و توسعه ی حرفه ای معلمان
کد مقاله : 1262-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
مهدی یاری *1، منصوره قراگوزلو2، محمدرضا اسفندیاری2
1معلم
2معلم و آموزش دهنده
چکیده مقاله
توسعه حرفهای معلمان عبارت است از «فرایندها و فعالیتهای طرحریزی شده به‌منظور افزایش دانش، مهارتها و نگرشهای حرفهای معلمان تا اینکه بتوانند موجب بهبود یادگیری دانشآموزان شوند. این تعریف دامنه وسیعی برای توسعه حرفهای معلمان قائل است، بااین‌حال رویکردهای جدید نسبت به توسعه حرفهای، طرفدار یادگیری مادام‌العمر بوده و یادگیری حرفهای را مداخله‌ای کوتاهمدت نمیدانند، بلکه توسعه حرفهای معلمان را فعالیتی بلندمدت میدانند که دامنه آن از آموزش معلمان در دانشگاه تا دوره‌های ضمن خدمت فردی معلمان را در برمی‌گیرد. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی نقش درس پژوهی در رشد و توسعه ی حرفه ای معلمان بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که با ورود برنامههایی مانند درس پژوهی به آموزش‌وپرورش در راستای تحول و نوآوری در نظام آموزشی کشور، میتوان فاصله نظریه و عمل را در امر آموزش از بین برد، به‌طوری‌که دانش و علم معلمان در حیطه آموزش و تدریس بیشتر به‌صورت عملی در کلاس اجرا شود که این امر خود نیز باعث افزایش سطح کیفیت آموزشی میشود
کلیدواژه ها
درس پژوهی - رشد حرفه ای - کیفیت آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی