حواسپرتی دیجیتالی دانشآموزان در کلاس درس |
کد مقاله : 1260-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
علی نوری داشبلاغ *1، حافظ تره باری2، محسن ملاپناه3 1دانشجو معلم 2معاونت امور آموزشی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی 3گروه آموزشی علوم تربیتی |
چکیده مقاله |
این پژوهش به منظور بررسی ابعاد مختلف حواسپرتی دیجیتالی و اثرات مثبت و منفی تکنولوژی در زندگی دانشآموزان و ارائه راهکارهایی برای استفاده بهینه از این ابزارها میپردازد. در دنیای امروز که تکنولوژی به بخش جداییناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده است، دانش آموزان نیز به شدت تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفتهاند. با وجود اینکه ابزارهای دیجیتال میتوانند در فرایند یادگیری بسیار مفید باشند، اما در بسیاری از مواقع نیز باعث حواس پرتی در کلاس درس میشوند. تلفنهای همراه، گجتها و شبکههای اجتماعی از جمله عواملی هستند که میتوانند تمرکز دانش آموزان را بر هم بزنند و کیفیت یادگیری را تحت تأثیر قرار دهند. این مطالعه با تمرکز بر پایگاههای استنادی خارجی و داخلی و بررسی و طبقه بندی آنها بر مبنای میزان مرتبط بودن پژوهشها با موضوع مورد بررسی مقاله به این نتیجه دست یافت که عوامل فردی، اجتماعی و محیطی بر حواسپرتی دیجیتالی دانش آموزان تاثیر گذارند و میتوانند باعث کاهش یادگیری، افت نمرات، مشکلات رفتاری و در نهایت کاهش انگیزه تحصیلی دانشآموزان شود. برای مقابله با این مشکل، راهکارهایی همچون محدودیت استفاده از دستگاههای دیجیتال در کلاس و خانه با همکاری معلمان و والدین، آموزش مهارتهای خودکنترلی، طراحی فعالیتهای آموزشی تعاملی و جذاب و ایجاد فضای کلاسی منعطف و پویا پیشنهاد میشود. |
کلیدواژه ها |
حواسپرتی، تکنولوژی، ابزارهای دیجیتال، کلاس درس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |