کاربرد هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی: راهکارها و چالش‌های ارتقاء یادگیری مبتنی بر فرآیند
کد مقاله : 1257-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
زهره حمزه لو *
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
در قرن بیست و یکم، بهره‌گیری از هوش مصنوعی (AI) در آموزش، به خصوص در دوره‌های ابتدایی، به موضوعی اساسی تبدیل شده است. این پژوهش به روش کیفی-تجربی برای بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر کیفیت یادگیری و همچنین چالش‌های موجود در راه ادغام آن در نظام آموزشی ابتدایی طراحی شد. جامعه آماری این مطالعه شامل ۱۰۰ معلم و ۲۰۰ دانش‌آموز از پنج مدرسه ابتدایی در شهرستان ارومیه بود. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های محقق‌ساخته و مشاهدات کلاسی استفاده شد و داده‌ها به روش‌های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج به‌دست‌آمده نشان دادکه ۸۵% از معلمان به تأثیر مثبت AI بر فرایند یادگیری اعتقاد دارند و ۷۰% از آن‌ها به چالش‌هایی نظیر زیرساخت‌های ناکافی و کمبود آگاهی اشاره کردند. همچنین، ۸۰% از دانش‌آموزان گزارش دادند که استفاده از AI به بهبود یادگیری آنان کمک کرده است. این یافته‌ها نشان‌دهنده ارتباط مثبت میان به‌کارگیری فناوری‌های هوش مصنوعی و افزایش انگیزه و تعامل یادگیری در کلاس‌های درس هستند. با این حال، چالش‌های ساختاری مانند نیاز به آموزش معلمان و تأمین زیرساخت‌های لازم برای استفاده مؤثر از این فناوری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر تأکید می‌کند که با توجه به پتانسیل بالای هوش مصنوعی، می‌توان با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب، کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی را به طرز چشمگیری بهبود بخشید.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش ابتدایی، کیفیت یادگیری، چالش‌های آموزش، فناوری آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی