نقش بازی های آموزشی در بهبود فرآیند یادگیری دانش آموزان ابتدایی |
کد مقاله : 1255-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
هانیه فرهادی *1، عادل سلیمانی2 1دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه پردیس شهید صدوقی 2وزارت اموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی نقش بازیهای آموزشی در بهبود یادگیری دانشآموزان ابتدایی و با رویکرد کیفی و مطالعه موردی انجام شد. جامعه آماری شامل ۸ معلم خانم مقطع ابتدایی در شهر کرمانشاه بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری شدند. نتایج نشان داد که بازیهای آموزشی با ماهیت تعاملی خود، انگیزه، مشارکت، تثبیت یادگیری و مهارتهای اجتماعی، شناختی و عاطفی دانشآموزان را تقویت میکنند. طراحی بازیها باید متناسب با سن، نیازها و تفاوتهای فردی دانشآموزان باشد تا اثربخشی بیشتری داشته باشد. چالشهایی چون محدودیت زمانی، کمبود امکانات و حجم زیاد محتوای درسی، موانعی برای اجرای این روش به شمار میآید. همچنین، بازیهای آموزشی میتوانند محیط یادگیری را پویا و تعاملی کنند و به تحقق اهداف آموزشی کمک کنند. فرآیند کدگذاری در سه مرحله انجام شد: در مرحله اول ۷۷ کد اولیه استخراج و پس از ادغام کدهای مشابه، به مفاهیم کلیتر تبدیل شدند. در مرحله کدگذاری محوری، ۱۳ محور اصلی شناسایی و در نهایت در مرحله کدگذاری انتخابی، چهار مقوله شامل جذابیت و عملی بودن بازی، خلاقیت معلم در بهره گیری از بازی، ابعاد روانی-اجتماعی بازی و جنبههای ساختاری بازی شناسایی شدند. |
کلیدواژه ها |
بازی، یادگیری، آموزش ابتدایی، تدریس بازی محور |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |