واکاوی چالش‌های کلاس‌های چندپایه و ارائه راهکار
کد مقاله : 1251-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
شکیلا مرادی *1، عادل سلیمانی2
1دانشجو دانشگاه فرهنگیان
2وزارت اموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش های کلاس های چند پایه و ارائه راهکار برای آنها به شیوه کیفی اجرا شده است. جامعه آماری در این پژوهش را معلمان کلاس های چندپایه استان کرمانشاه تشکیل دادند و ۸ نفر از میان آنها به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شد و داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند جمع آوری شد. در فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از روش کدگذاری تعداد 62 کد باز، ۱1 کد محوری و ۶ کد گزینشی از طریق مصاحبه با معلمان استخراج گردید. کدهای محوری مرتبط با چالش های کلاس های چندپایه عبارت اند از: مشکلات معلمان، عدم آمادگی معلمان، کلاس داری، آسیب های آموزش، کتب درسی، تنوع سنی، ترکیب جنسیتی، چالش های والدین، کمبود امکانات، چالش های برنامه ریزی و کمبود وقت. در نهایت طی کدگذاری گزینشی شش مقوله نیروی انسانی، مدیریت کلاس، اختلاط دانش آموزان، تعامل اجتماعی، فضای آموزشی و مدیریت زمان استخراج گردید. در پایان نیز راهکارهایی جهت ارتقای کیفیت آموزش در این کلاسها ارائه شده است.
کلیدواژه ها
کلاس چندپایه، کیفیت آموزش، چالش‌ها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر