تأملی بر آموزش و یادگیری علوم‌تجربی دوره ابتدایی با رویکرد تعلیم‌وتربیت تمام‌ساحتی مبتنی بر سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1249-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
نوشین گشمردی *
گروه آموزش زیست شناسی،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف: سند تحول بنیادین، به‌منزلۀ راهنمای عمل نظام تعلیم‌و‌تربیت در جهت تحقق مراتب حیات طیبه در همۀ ابعاد است. نقطه ثقل اجرای این سند، پی‌‌گیری تحقق تربیت تمام‌‌ساحتی در مقیاس مدرسه و کلاس است. با توجه به جایگاه درس علوم‌تجربی به‌عنوان یکی از حوزه‌های تربیت و یادگیری در برنامه‌ درسی ملی؛ هدف انجام این مطالعه، تبیین ضرورت، چیستی، چرایی و چگونگی اجرای رویکرد تربیت تمام‌ساحتی مبتنی بر این سند برای آموزش و یادگیری علوم‌تجربی دوره ابتدایی است.
روش: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحلیلی-استنباطی است. به‌منظور دست‌یابی به داده‌های مورد نظر از روش مطالعه و بررسی متون تألیفی در زمینه سند تحول و ساحت‌های آن، تربیت تمام‌‌ساحتی و آموزش، تدریس و یادگیری علوم-تجربی استفاده شد. سپس داده‌های گردآوری‌شده، براساس روش استنتاجی مورد تجزیه، تحلیل و استنباط قرار گرفت.
یافته‌ها: در این مقاله مقولاتی مانند؛ تربیت تمام‌ساحتی، اهمیت آموزش‌وپرورش دوره ابتدایی، اهداف ساحت‌های شش‌گانه در دوره ابتدایی، چرایی نگاه تمام‌ساحتی به فرآیند آموزش و یادگیری علوم‌تجربی، نقش معلم در اجرای رویکرد تربیت تمام‌ساحتی در تدریس علوم‌تجربی مورد تدقیق قرار گرفت. در نهایت نیز یک طراحی آموزشی به-صورت خلاصه‌ ارائه شد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان بیان داشت که؛ هم ضرورت و هم امکان اجرای برنامه درسی علوم‌تجربی به‌صورت تمام ساحتی وجود دارد؛ لذا آموزش تمام‌ساحتی به‌عنوان یک فرصت بی‌بدیل برای بهبود سیستم آموزشی می‌تواند، مد نظر سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مجریان برنامه‌های درسی قرار گیرد.
کلیدواژه ها
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت‌های شش‌گانه تربیتی، تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی، برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، علوم‌تجربی دوره ابتدایی، آموزش و یادگیری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر