تحلیل عناصر داستان در کتاب فارسی دوم ابتدایی |
کد مقاله : 1248-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
پرویز شیبانی *1، زهره متقی2 1استاد یار گروه آموزشی رشته زبان و ادبیات فارسی 2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان شیراز |
چکیده مقاله |
هر اثری برای تبدیل شدن به داستان ناگزیر از رعایت قواعدی است تا در مسیر تبدیل قرار گیرد. یکی از این قوانین وجود اجزایی خاص در هر اثر داستانی است که اصطلاحاً عناصر داستانی نامیده می شود. در این پژوهش با روش کتابخانه ای به شیوه تحلیل محتوا وبا فیش برداری به تحلیل عناصر داستانی در فارسی دوم ابتدایی پرداخته شده است.یافته های پژوهش نشان می دهد که عنصر پیرنگ در داستان های کوتاه مستقل قابل بررسی است و داستان هایی که به صورت تلخیص می باشند دچار ضعف پیرنگ هستند. غالب شخصیت پردازی ها به شیوه مستقیم و غیر مستقیم صورت گرفته است. از میان داستان مورد بررسی بیشتر شخصیت کودک و نوجوان هستند و این انتخاب سبب همراهی بیشتر دانش آموزان و هم ذات پنداری آنها با داستان می شود صحنه پردازی به شیوه ای انجام شده که دانش آموز با عناصر زمان و مکان درگیر نمی شود و این عنصر در حاشیه عناصر دیگر قرار گرفته است. در بخش زاویه دید از مجموع داستان های فارسی دوم ابتدایی از زاویه سوم شخص روایت شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد آنجا که در داستان های فارسی دوم ابتدایی زاویه دید سوم شخص زاویه ای غالب است و همراهی بیشتر مخاطب را در پی دارد. در بخش گفت و گو، گفت و گوهایی اندک و بدون فردیت زبانی داشته اند.بیشتر داستان ها از عنصر گفت و گو بیشتر بهره برده اند و از این طریق شخصیت پردازی رخدادهای داستان را پیش برده اند. |
کلیدواژه ها |
عناصر داستانی،فارسی دوم ابتدایی،داستان،پی رنگ |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |