راهکارهای تقویت مهارت گوش دادن در آموزش ویادگیری زبان فارسی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1246-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
پرویز شیبانی *1، مجتبا غوطه ور2
1استاد یار گروه آموزشی رشته زبان و ادبیات فارسی
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان شیراز
چکیده مقاله
زبان به عنوان یک توانایی ذهنی بشری، نقش اساسی در ارتباط و تبادل افکار دارد. چهار مهارت اصلی زبانی شامل گوش دادن و خواندن به عنوان مهارت‌های ورودی، صحبت کردن و نوشتن به عنوان مهارت‌های خروجی، هسته اصلی یادگیری زبان را تشکیل می‌دهند. این پژوهش به دنبال بررسی راهکارهای تقویت مهارت گوش‌دادن بر آموزش و یادگیری زبان فارسی و توسعه مهارت‌های دیگر زبانی و همچنین، اهمیت آن در توجه به تقویت مهارت‌های زبانی و توسعه تفکر انتقادی در جامعه است. این مقاله با استفاده از روش کتابخانه‌ای و باشیوه تحلیلی- توصیفی، راهکارهای تقویت مهارت گوش‌دادن، در آموزش و یادگیری زبان فارسی دوره ابتدایی را مورد بررسی قرار داده‌است. یافته های پژوهش نشان می‌دهد بررسی دقیق راهکارهای مهارت گوش‌دادن علاوه بر تقویت پایه های زبانی می‌تواند به افزایش درک و تفاهم زبانی میان دانش‌آموزان و زمینه ساز پیشرفت‌ چشمگیری در دیگر مهارت‌های زبان خصوصاً مهارت صحبت‌کردن شود. در نتایج این پژوهش معلوم شد اگر تقویت مهارت گوش‌دادن به عنوان یک اولویت در برنامه‌های آموزش زبان فارسی مورد توجه معلمان و مربیان آموزش زبان فارسی قرارگیرد، می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت یادگیری زبان فارسی تأثیر بگذارد.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: راهکارها، آموزش، یادگیری، زبان فارسی، گوش دادن، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر