عوامل موثر بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی: نقش عوامل درونی و بیرونی |
کد مقاله : 1238-5THEEPCK |
نویسندگان |
عصمت مطهرنژاد *1، آرمیتا دزفولی حیدرپور2، فائزه کایدی3 1استادیار، گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه زهرا اهواز 3دانشجوی کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران |
چکیده مقاله |
انگیزش تحصیلی به عنوان یک سازه چندوجهی، نقش بنیادینی در پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر اهواز و با تأکید بر نقش عوامل درونی و بیرونی انجام شده است. روش تحقیق، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل درونی مانند علاقه به موضوع درسی، احساس شایستگی و تعیین اهداف واقعبینانه، نقش مهمی در انگیزش تحصیلی دانشآموزان ایفا میکنند. همچنین، عوامل بیرونی از جمله تشویق و حمایت والدین و معلمان، ایجاد محیط یادگیری مناسب در کلاس و روابط مثبت با همسالان نیز به طور معناداری با افزایش انگیزش تحصیلی مرتبط بودند. نتایج نشان داد که بین عوامل درونی و بیرونی تعامل و همپوشانی وجود دارد و توجه همزمان به هر دو دسته از عوامل برای ارتقاء انگیزش تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی ضروری است. این یافتهها میتواند در طراحی مداخلات آموزشی و پرورشی مؤثر برای افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
انگیزش تحصیلی، دوره ابتدایی، عوامل درونی، عوامل بیرونی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |