عوامل موثر بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی: نقش عوامل درونی و بیرونی
کد مقاله : 1238-5THEEPCK
نویسندگان
عصمت مطهرنژاد *1، آرمیتا دزفولی حیدرپور2، فائزه کایدی3
1استادیار، گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه زهرا اهواز
3دانشجوی کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران
چکیده مقاله
انگیزش تحصیلی به عنوان یک سازه چندوجهی، نقش بنیادینی در پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ایفا می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر اهواز و با تأکید بر نقش عوامل درونی و بیرونی انجام شده است. روش تحقیق، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل درونی مانند علاقه به موضوع درسی، احساس شایستگی و تعیین اهداف واقع‌بینانه، نقش مهمی در انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان ایفا می‌کنند. همچنین، عوامل بیرونی از جمله تشویق و حمایت والدین و معلمان، ایجاد محیط یادگیری مناسب در کلاس و روابط مثبت با همسالان نیز به طور معناداری با افزایش انگیزش تحصیلی مرتبط بودند. نتایج نشان داد که بین عوامل درونی و بیرونی تعامل و هم‌پوشانی وجود دارد و توجه همزمان به هر دو دسته از عوامل برای ارتقاء انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی ضروری است. این یافته‌ها می‌تواند در طراحی مداخلات آموزشی و پرورشی مؤثر برای افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
انگیزش تحصیلی، دوره ابتدایی، عوامل درونی، عوامل بیرونی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر