بازتعریف نقش‌های معلم در چهارچوب PCK با توجه به مهارت بازخورد
کد مقاله : 1227-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
مهشید ترکمان اسدی *1، مصطفی قادری2، بهرام صالح صدق پور3
1دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی
2هیأت علمی گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
3هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید رجائی
چکیده مقاله
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف تحلیل و بازتعریف نقش‌های معلم در چارچوب دانش آموزش محتوا (PCK) با تأکید ویژه بر مهارت بازخورد انجام شده است. هدف اصلی، ارائه مدلی جامع و عملیاتی برای نقش‌های معلم است که بتواند تدریس اثربخش، یادگیری عمیق، و بهبود تعاملات عاطفی و شناختی در کلاس درس را تسهیل کند.
روش پژوهش: این مطالعه از نوع سنتزپژوهی بوده و با رویکرد کیفی به تحلیل ادبیات پژوهشی موجود پرداخته است. در گام نخست، 47 مقاله مرتبط که بین سال‌های 2008 تا 2024 منتشر شده بودند، با معیارهایی نظیر ذکر کلیدواژه بازخورد، ارتباط با حوزه آموزش، و دسترسی به متن کامل انتخاب شدند. پس از غربالگری، 21 مقاله برای تحلیل عمیق‌تر مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل‌ها بر اساس چارچوب PCK و تمرکز بر نقش‌های کلیدی معلمان در فرایند یاددهی-یادگیری انجام شد.
یافته‌های پژوهش: نتایج نشان داد که نقش‌های معلم در چارچوب چرخه‌ای شامل تحلیل‌گر شرایط یادگیری، طراح و تنظیم‌گر محتوای آموزشی، تسهیل‌گر یادگیری و حل مسئله، و بازخورددهنده است. بازخورد به‌عنوان محور این چرخه، نقشی حیاتی در ارتقای کیفیت یادگیری ایفا می‌کند. یافته‌ها همچنین نشان داد که بازخورد مؤثر نه تنها به اصلاح عملکرد دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه تفکر انتقادی، خودتنظیمی و اعتمادبه‌نفس آنان را تقویت کرده و محیطی حمایتی برای یادگیری فراهم می‌آورد.
کلیدواژه ها
دانش آموزش محتوا (PCK)؛ بازخورد آموزشی؛ نقش‌های معلم؛ تسهیل یادگیری؛ طراحی محتوای آموزشی؛ ارزشیابی و بازخورد؛ تحلیل شرایط یادگیری؛ آموزش اثربخش؛ سنتزپژوهی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی