نحوه کنترل کودکان بیش فعال در مدارس ابتدایی: با رویکرد روایت پژوهی
کد مقاله : 1201-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
محمدجواد پورعباسی *1، محسن نوبخت2، امیررضا دل آرا1، محمدجواد جارسی1
1آموزش و پرورش
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، آشنایی با ویژگی های کودکان بیش فعال و نحوه کنترل آنها در کلاس درس در دوره ابتدایی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی انجام شد. در این تحقیق از طریق نمونه گیری هدفمند و بوسیله مصاحبه های نیمه ساختار یافته با سه نفر از معلمان و مشاوران مدارس شهرستان اردبیل، اشباع داده ها حاصل شد. در تحلیل داده ها از کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی استفاده شد. در تحلیل و ادراک عمیق روایت های معلمان و مشاوران، چند مضمون اصلی شامل 1-‌‌مدیریت با زیرمضمون روش های مدیریت  2- چالش ها با زیرمضمون های چالش ها، نقش مدرسه و نقش خانواده 3- شناسایی با زیرمضمون های ویژگی ADHD، شناسایی ADHD و علل ADHD -4 حمایت با زیرمضمون کمک به دانش آموزان ADHDشناسایی شد. پس از انجام پژوهش مشخص شد که شناسایی این اختلال و نحوه برخورد درست با دانش آموزان مبتلا به آن، در بهبود کیفیت کلاس و تدریس معلم مثمر ثمر بوده و به کارگیری روش های درمانی از مشکلات آتی جلوگیری خواهد کرد.
کلیدواژه ها
روایت پژوهی، بیش فعالی، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر