نحوه کنترل کودکان بیش فعال در مدارس ابتدایی: با رویکرد روایت پژوهی |
کد مقاله : 1201-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
محمدجواد پورعباسی *1، محسن نوبخت2، امیررضا دل آرا1، محمدجواد جارسی1 1آموزش و پرورش 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، آشنایی با ویژگی های کودکان بیش فعال و نحوه کنترل آنها در کلاس درس در دوره ابتدایی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی انجام شد. در این تحقیق از طریق نمونه گیری هدفمند و بوسیله مصاحبه های نیمه ساختار یافته با سه نفر از معلمان و مشاوران مدارس شهرستان اردبیل، اشباع داده ها حاصل شد. در تحلیل داده ها از کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی استفاده شد. در تحلیل و ادراک عمیق روایت های معلمان و مشاوران، چند مضمون اصلی شامل 1-مدیریت با زیرمضمون روش های مدیریت 2- چالش ها با زیرمضمون های چالش ها، نقش مدرسه و نقش خانواده 3- شناسایی با زیرمضمون های ویژگی ADHD، شناسایی ADHD و علل ADHD -4 حمایت با زیرمضمون کمک به دانش آموزان ADHDشناسایی شد. پس از انجام پژوهش مشخص شد که شناسایی این اختلال و نحوه برخورد درست با دانش آموزان مبتلا به آن، در بهبود کیفیت کلاس و تدریس معلم مثمر ثمر بوده و به کارگیری روش های درمانی از مشکلات آتی جلوگیری خواهد کرد. |
کلیدواژه ها |
روایت پژوهی، بیش فعالی، دوره ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |