تقویت انگیزه یادگیری ریاضی پنجم دبستان |
کد مقاله : 1192-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
مریم شریفی دروازه *1، مینو شریفی دروازه2، مرضیه شریفی دروازه3 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران 2استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان و معلم ابتدایی آموش و پرورش 3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران،ایران. |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تقویت انگیزه ریاضی دانش آموزان پایه پنجم دبستان و به شیوه اقدام پژوهی انجام شده است. اقدامپژوه با استفاده از روشهای علمی وبه منظور کسب دادههای لازم، از منابع گوناگون تحقیق به این نتیجه رسید که سادهسازی در مفاهیم، تاکید بر مبانی اولیه علم ریاضی و ارائه تمرینها و مثالهای گوناگون و انگیزه نقش بسزایی را در توانایی دانشآموزان در درس ریاضی ایفا میکنند. آنگاه پس از اعتباربخشی توسط، به اجرای راهحلهای انتخابی اقدام نمود که عبارت بودند از: ایجاد آگاهی نسبت به درس ریاضی، استفاده از ابزارهای آموزشی و دستسازههای دانشآموزان، افزایش انگیزه و علاقه برای یادگیری ریاضی. پس از اجرای راهحلهای فوق، اقدامپژوه به اهداف مورد نظر دست یافت وتوانست علاقهمندی به مفاهیم ریاضی در زمینه الگویابی از30%به 44%، عملیات چهارگانه از 44% به 55% ، عددنویسی از 30% به39%، کسرها از 57% به 59% محیط و مساحت از 37% به 49%، آمار و احتمال از 44% به 66% در پایان سال تحصیلی افزایش دهدودر پایان این نتیجه به دست آمد که بعضی از افرادی که در ریاضی ضعیفاند از نظر پیشآگاهی و نگرش به درس ریاضی مشکل دارند و نمیتوانند عملیات،مفاهیم و درک ارتباط بین آنها را در ذهنشان حک کنند. بدین ترتیب فرایند یادگیری ریاضی بهبود یافته و دانشآموزان به پیشرفت تحصیلی مورد انتظار خواهند رسید |
کلیدواژه ها |
انگیزه یادگیری، ریاضی، دانشآموز، پایه پنجم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |