بررسی رابطه اعتماد سازمانی با میزان مشارکت معلمان مدارس ابتدایی در تصمیم گیری |
کد مقاله : 1178-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
فریبرز عرفانی زاده *1، هانیه اولادیان2 1استادیار دانشگاه فرهنگیان، اراک 2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اعتماد سازمانی با میزان مشارکت در تصمیمگیری معلمان مدارس ابتدایی شهرستان گیلانغرب بود. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی مدارس شهرستان گیلانغرب به حجم 466 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای 215 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه تصمیمگیری مشارکتی جانگمنس و همکاران (2005) و اعتماد سازمانی کاناواتاناچی و یو (2012) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. دادههای پژوهش پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS22 در دو سطح، توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان می دهد که همبستگی مثبت و معناداری بین اعتماد سازمانی و مولفه های آن با مشارکت معلمان در تصمیمگیری وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان می دهد که هر سه مولفه اعتماد سازمانی یعنی اعتماد مبتنی بر شناخت، اعتماد مبتنی بر تاثیر و گرایش به اعتماد، توانایی پیش بینی مشارکت معلمان در تصمیمگیری را دارند. |
کلیدواژه ها |
اعتماد سازمانی، مشارکت در تصمیم گیری، معلمان، مدارس ابتدایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |