نقش دانش محتوایی آموزش فناورانه در توسعه حرفه ای معلمان
کد مقاله : 1175-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
فریبرز عرفانی زاده *1، هانیه اولادیان2
1استادیار دانشگاه فرهنگیان، اراک
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان
چکیده مقاله
توسعه معلم فرایندی مداوم است که از طریق آن معلمان متناسب با توانایی‌های خود و نیازهای زمان در حال تغییر سازگار و به رشد خود ادامه می دهند. امروزه، توسعه معلمان، نه تنها شامل تسلط بر علم و توانایی های تدریس، بلکه با تسلط بر فناوری نیز به چالش کشیده می‌شود. یکی از ایده های نوآورانه برای ارتقای آموزش در قرن بیست و یکم، تجدید نظر در آموزش و توسعه برنامه درسی با ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات با دانش محتوایی آموزشی به شیوه ای سیستماتیک است، این ادغام معلمان را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر ابزارها و منابع فناوری مدرن را در شیوه‌های تدریس خود بگنجانند و کیفیت کلی آموزش را افزایش دهند و دانش‌آموزان را برای نیازهای عصر دیجیتال آماده کنند. از این رو پژوهش حاضر با روش مروری با هدف بررسی و تحلیل نقش دانش محتوایی آموزش فناورانه در توسعه حرفه ای معلمان انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از مقالات علمی منتشر شده در پایگاه‌های اینترنتی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که دانش محتوایی آموزش فناورانه با ایجاد شایستگی‌های در دانش فناورانه، دانش تربیتی و دانش محتوا، دانش محتوایی تربیتی، دانش محتوای فناوری و دانش تربیتی فناوری، باعث درک و بازنمایی مناسب معلم از آموزش و تدریس همراه با استفاده از فناوری مناسب می شود، و همچنین نقش‌های متفاوتی را برای معلمان و دگرگونی تجارب آموزشی و فرآیندهای آموزشی می شود.
کلیدواژه ها
دانش محتوایی آموزش فناورانه، توسعه حرفه ای، معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی