بررسی نقش هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای آموزشی در مدارس ابتدایی
کد مقاله : 1170-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
سیدمحمدمهدی ایمان خواه *
دانشگاه فرهنگیان یاسوج
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی نقش هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی و ارائه راهکارهایی برای بهبود فرآیند یادگیری و تدریس با استفاده از این فناوری است. این تحقیق به شیوه‌ای ترکیبی، شامل روش اسنادی و پرسشنامه، انجام شده است. داده‌ها از دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی جمع‌آوری شد تا نگرش، آگاهی، و تجربه آن‌ها در ارتباط با هوش مصنوعی تحلیل گردد. یافته‌ها نشان داد که تنها ۱۳٪ از دانشجومعلمان در دوره‌های دانشگاهی با کاربردهای عملی هوش مصنوعی آشنا شده‌اند. همچنین، ۸۶.۹٪ از پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت آموزش در مقطع ابتدایی را بهبود بخشد و ۹۱.۳٪ بر نقش این فناوری در مدیریت زمان و منابع تأکید داشتند. هوش مصنوعی با شخصی‌سازی یادگیری، شناسایی نقاط ضعف دانش‌آموزان، و تسهیل فرآیند تدریس می‌تواند تحولی چشمگیر در نظام آموزشی ایجاد کند. پژوهش نشان داد که با وجود مزایای هوش مصنوعی، کمبود آموزش‌های تخصصی و زیرساخت‌های لازم، چالش‌هایی برای پیاده‌سازی گسترده این فناوری ایجاد کرده است. توسعه برنامه‌های آموزشی و ابزارهای کم‌هزینه می‌تواند به کاهش شکاف آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در مناطق مختلف، به‌ویژه مناطق محروم، کمک کند. این تحقیق، زمینه‌ساز مطالعات بیشتر برای بهره‌برداری حداکثری از پتانسیل‌های هوش مصنوعی در آموزش است.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش ابتدایی، هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی، فناوری آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر