تأثیر سامانه آموزش ریاضی مبتنی بر هوش مصنوعی "ریاضی‌یار" بر یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی
کد مقاله : 1163-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
زینب اصغری گرگری *1، زهرا اصغری گرگری2
1هیئت علمی
2خیابان نبوت روبروی مدرسه پویان پلاک۱
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سامانه آموزش ریاضی مبتنی بر هوش مصنوعی "ریاضی‌یار" بر یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی بود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. 60 دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته، هفته‌ای دو جلسه از سامانه "ریاضی‌یار" برای یادگیری ریاضی استفاده کردند، در حالی که گروه کنترل به روش سنتی آموزش دیدند. داده‌ها با استفاده از آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی محقق‌ساخته جمع‌آوری و با آزمون‌های تی مستقل و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات پس‌آزمون دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.001) و استفاده از سامانه "ریاضی‌یار" تأثیر مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس ریاضی داشته است (اندازه اثر = 0.312). نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که سامانه‌های آموزش ریاضی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به عنوان ابزاری مؤثر برای بهبود یادگیری ریاضی مورد استفاده قرار گیرند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، سامانه آموزش ریاضی، یادگیری، دانش‌آموزان، ریاضی‌یار، پایه ششم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی