مطالعه تجربه زیسته دانشجومعلمان آموزش ابتدایی از دوره های کارورزی به مثابه «آموزش در عمل»
کد مقاله : 1157-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
داود قاسم زاده *
استادیار، گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف: تجربه زیسته دانشجومعلمان، بازنمایی از مسیر مشاهده، یادگیری و کاربست آموخته ها و داشته های آنها در دوره کارورزی است. کاروزی فرصتی برای ورود به فضای واقعی کلاس ها درس و نحوه تعامل و ارتباط موثر با دانش آموزان و کسب مهارت های حرفه ای است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مطالعه پدیدارشناسانه تجربه زیسته دانشجومعلمان آموزش ابتدایی از دوره های کارورزی می باشد. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و شیوه پدیدارشناسی انجام شده است. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر 18 نفر از دانشجومعلمان آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی هستند که دوره های کاروزی را تجربه کرده اند. از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. به این ترتیب که بعد از پیاده سازی داده ها و بررسی مکرر مصاحبه های مشارکت کنندگان، کدهای استخراج شده در دسته های اصلی طبقه بندی شده است.
یافته ها: یافته های حاصل از اظهارات مشارکت کنندگان حاکی از این است که تجربه زیسته دانشجومعلمان از دوره های کاروزی در مضمون های اصلی یادگیری بواسطه عمل، چالش های دوره کارورزی، تکوین هویت حرفه ای، توسعه مهارت های تدریس، بهبود مهارت های ارتباطی، مواجهه با فرهنگ سازمانی، مشارکت در فعالیت های مبتنی بر مدرسه و احساس خودکارآمدی موثر طبقه بندی می شوند.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: کارورزی، انگیزه مندی، شبکه سازی، پدیدارشناسی، دانشجومعلمان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی