اثربخشی مداخله‌ی مبتنی بر بازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان
کد مقاله : 1156-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
علی تاری *1، افضل السادات حسینی دهشیری2
1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده مقاله
اضطراب امتحان، یک اختلال شایع در امر آموزش و یادگیری دانش‌آموزان است که منجر به افت تحصیلی دانش‌آموزان و دل‌زدگی آن‌ها از تحصیل و مدرسه می‌شود‌. پس به‌کارگیری روش‎های مداخله‌ای مؤثر که بتواند به‌طور قابل توجهی به بهبود عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانش‌آموزان منجر شود‌، ضرورت دارد‌. بنابراین‌، در این پژوهش به بررسی اثربخشی مداخله‌ی مبتنی بر بازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان پرداخته می‌شود‌. در این پژوهش کاربردی برای جمع‌آوری اطلاعات از روش شبه‌آزمایشی ((پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل) استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی منطقه صوفیان در سال تحصیلی 1404 – 1403 بود که از بین آن‌ها 30 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15‌نفر) و کنترل (15‌نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش از پروتکل مداخله‌ی مبتنی بر بازی و پرسشنامه‌ی اضطراب امتحان اسپیلبرگر برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد‌. برای تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از آزمون t دو نمونه‌ای مستقل و آزمون t زوجی استفاده شد. در تحلیل داده‌ها نرم‌افزار آماری SPSS.23 استفاده شد‌. یافته‌های حاصل از تحلیل‌های آماری مربوط به آزمون فرضیه‌ها نشان داد که استفاده از مداخله‌ی مبتنی بر بازی منجر به کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان شده و از اثربخشی معنی‌داری برخوردار است (P<0.05)‌.
کلیدواژه ها
مداخله‌ی مبتنی بر بازی، اضطراب امتحان، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی