فراتحلیل کیفی پژوهش در ساحت‌های شش گانه تربیت
کد مقاله : 1151-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
خلیل زندی1، سید عدنان حسینی *2
1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش، فراتحلیل کیفی پژوهش‌‌های مربوط به ساحت‌های تربیت در سال 1402 بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و راهبرد به‌کار رفته تحلیل محتوای کیفی بوده است. میدان مطالعه مجلات علمی نمایه شده در پایگاه مگیران (بانک اطلاعات نشریات کشور) بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و با درنظر گرفتن معیارهای ورود و خروج، تعداد 180 مقاله انتخاب و تحلیل شد. ابزار گردآوری داده‌ها فهرست وارسی بود. یافته‌ها نشان داد که70 درصد پژوهش‌ها معطوف به ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی و ساحت اجتماعی و سیاسی بودند و البته کمتر از 10 درصد از مطالعات معطوف به ساحت زیبایی‌شناختی و هنری و ساحت علمی و فناوری بوده‌اند. در خصوص روش مورد استفاده در تحقیقات، بیشترین سهم مربوط به مطالعات مروری دارای رویکرد تحلیلی بوده است (42 درصد). حدود 70 درصد از کل مطالعات با روش‌های مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای انجام گرفته و تنها 30 درصد از مطالعات به‌روش‌های غیرکتابخانه‌ای و میدانی صورت گرفته است. بیش از 40 درصد پژوهش‌های مربوط به ساحت‌های تربیت در مجلات گروه علوم تربیتی به چاپ رسیده‌اند. پس از این گروه، مجلات حوزه فلسفه و کلام، تربیت بدنی، قرآن و حدیث، اخلاق، روان‌شناسی، علوم اجتماعی، فقه و حقوق، ادیان، مذاهب و عرفان، علوم پزشکی، علوم سیاسی، مدیریت و علم اطلاعات و دانش‌شناسی به ترتیب بیشترین سهم را در انتشار مقالات معطوف به ساحت‌های تربیت داشته‌اند.
کلیدواژه ها
تربیت، تربیت تمام ساحتی، فراتحلیل کیفی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی