مقایسه اثر بخشی روش‌های تدریس واحد کار(پروژه) و سخنرانی بر میزان یادگیری دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی
کد مقاله : 1148-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
حیدر امیری *
مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان اثربخشی روش تدریس واحد کار(پروژه) با روش تدریس سخنرانی بر میزان یادگیری و میزان رضایت دانش آموزان از تدریس است. روش پژوهش، نیمه تجربی با استفاده از گروه‌های دست نخورده و از نوع دو گروهی(آزمایش و گواه) بود. جامعه آماری آن دانش آموزان پسر پایه چهارم مدرسه ابتدایی شهید مدرس شهر اهرم(Ahram )مرکز شهرستان تنگستان در استان بوشهر در سال تحصیلی 1403-1402و با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در پایان هر روش تدریس و پس از انجام آزمون ارزشیابی یادگیری، پرسشنامه رضایت دانش آموزان از تدریس نیز توسط دانش آموزان تکمیل شد. ابزار سنجش میزان رضایت دانش آموزان از تدریس، پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت که مشتمل بر 20 سئوال در 4 خرده مقیاس(ایجاد علاقمندی و تشویق به مشارکت در یادگیری، رعایت اصول و مقررات تدریس و یادگیری، مهارت و تسلط معلم در تدریس و آزمون و ارزشیابی از مطالب درسی) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار در دو سطح توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون T مستقل و تحلیل واریانس)استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات آزمون ارزشیابی از یادگیری و میزان رضایت دانش آموزان در روش واحد کار(پروژه) به طور معناداری از روش سخنرانی بیشتر بود.
کلیدواژه ها
تدریس اثر بخش، مطالعات اجتماعی، سخنرانی، واحد کار(پروژه )، اهرم تنگستان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر