چگونه توانستم یادگیری توالی اعداد را در دانش‌آموز دیرآموز پایۀ اوّل ارتقا بخشم؟
کد مقاله : 1144-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
تارا کرم وندی *1، زهرا وحیدی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
2دکترای برنامه ریزی درسی ، استاد مدعو گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، صندوق پستی -888 56441 اصفهان ایران
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش ارائه و اجرای راه‌کارهایی برای ارتقای یادگیری ریاضی در دانش‌آموز دیرآموز پایۀ اوّل، «محمّد» بود. پژوهشگر در پی پاسخ به این سؤال بود، که چگونه و با چه ابزارهایی می‌توانم یادگیری توالی اعداد را در دانش‌آموز دیرآموز ارتقا ببخشم. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و در زمرۀ پژوهش‌های اقدام‌پژوهی تک آزمودنی بود. ابزارهای مورد استفاده شامل کتاب ریاضی و کاربرگ‌های کلاسی، مشاهده، ارزش‌یابی‌های کتبی، پرسشنامه محقق‌ساخته و مصاحبه بود. پس از گردآوری شواهد و بررسی پژوهش‌های انجام شده، آموزش ریاضی با روش‌های متعدد مبتنی بر دست‌ورزی، تقویّت تمرکز و حافظه و افزایش اعتماد به نفس به عنوان راه حل موقّتی مناسب به نظر رسید. پیش از شروع آموزش، اطّلاعات اوّلیّه بر اساس کتاب ریاضی و کاربرگ‌های کلاسی، مشاهده، ارزش‌یابی‌های کتبی، پرسشنامه محقق‌ساخته و مصاحبه گرفته شده به عنوان پیش آزمون در نظر گرفته شد؛ سپس پژوهشگر به مدّت دو ماه آموزش را ارائه داده و در پایان سال تحصیلی، شرایط نهایی و عملکرد محمّد با شرایط اوّلیّه مقایسه شد. نتایج پژوهش نشان داد، محمّد از نظر عملکرد در مباحث توالی اعداد پیشرفت چشم‌گیری داشته و توانسته بود بیشتر سؤالات را بدون رها کردن و با کمک آموزگار حل کند؛ هم‌چنین، اعتماد به نفس محمّد بیشتر شد.
کلیدواژه ها
یادگیری ریاضی، توالی اعداد، دیرآموزی، پایۀ اوّل
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر