شایستگی طراحی هیجانی آموزش دانش پداگوژیکی مغفول معلمان |
کد مقاله : 1140-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
مریم ایزی *1، محمدعلی رستمی نژاد2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران. 2دانشیار فناوری آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند |
چکیده مقاله |
نه تنها یادگیری بلکه رشد یادگیرنده وابسته به رشد هیجانی است. معلمان به دلایل مختلف به جنبههای هیجانی در آموزش خود توجه نمیکنند. پژوهش حاضر در صدد شناسایی شایستگی طراحی هیجانی آموزش معلمان و معرفی جایگاه و اهمیت آن است. برای رسیدن به هدف پژوهش از میان روشهای کیفی، مرور روایی پژوهشها و چارچوب پریسما (PRISMA ) استفاده شد. مرور منابع منتشر شده نشان داد؛ توجه به هیجانات برای رشد، یادگیری و آموزش مهم است؛ لذا ضروری است، معلمان تدریس خود را با هیجانات دانشآموزان پیوند دهند. طراحی هیجانی آموزش ریشه در پژوهشهای حوزه تولیدات صنعتی داشته و در الگوهای طراحی مبتنی بر علوم اعصاب شناختی نیز توجه به هیجان یک اصل بنیادی است. الگوها و چارچوبهایی برای طراحی هیجانی آموزش شناسایی شد که مهمترین آنها 1) مهندسی کانسِی؛ 2) راهبرد FEASP ؛ و 3) راهبرد ECOLE بود. برای طراحی و تولید محتوای آموزشی مبتنی بر هیجان استفاده از فنون و راهبردهایی چون 1) استفاده از داستانسرایی؛ 2) توجه به طراحی دیداری؛ 3) بازی وارسازی، 4) فراهم سازی بازخورد به معلمان پیشنهاد شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد در برنامهدرسی تربیت معلم ایران چه در بخش دانش پداگوژیک و چه در بخش محتوایی و چه در بخش فناورانه، به طراحی هیجانی آموزش توجه نشده است؛ بنابراین توجه به این مهم در بازنگری برنامههای درسی تربیت معلم ایران ضروری است. |
کلیدواژه ها |
طراحی آموزشی، طراحی تدریس، طراحی هیجانی، احساسات، علاقه، هیجان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |