نقش و تأثیر فناوری‌های نوین در تحول آموزش ابتدایی: فرصت‌ها و چالش‌ها
کد مقاله : 1133-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
سیدعلیرضا هوشی السادات *
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888تهران، ایران
چکیده مقاله
فناوری‌های نوین به سرعت در حال تغییر روش‌های آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی هستند. این فناوری‌ها با ارائه ابزارهایی مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و پلتفرم‌های یادگیری آنلاین، فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای شخصی‌سازی آموزش، افزایش انگیزه و مشارکت دانش‌آموزان و بهبود کیفیت یادگیری فراهم کرده‌اند. این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و مرور نظام‌مند منابع علمی، به بررسی نقش و تأثیر فناوری‌های نوین در تحول آموزش ابتدایی می‌پردازد. در این راستا، ابتدا تاریخچه و روند تکامل فناوری‌های آموزشی در دوره ابتدایی مرور شده و سپس تأثیر این فناوری‌ها بر یادگیری دانش‌آموزان و مهارت‌های تدریس معلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، چالش‌های استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش ابتدایی، از جمله کمبود زیرساخت‌ها، ضعف در آموزش معلمان و نگرانی‌های مرتبط با تأثیرات اجتماعی و فرهنگی این ابزارها، مورد بحث قرار می‌گیرد. همچنین، تجربیات موفق در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس ابتدایی و روندهای نوظهور در این حوزه معرفی و تحلیل می‌شوند. در نهایت، مقاله با ارائه راهبردهایی برای بهره‌گیری بهینه از فناوری در برنامه‌های درسی مقاطع ابتدایی (K-12) و تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق، آموزش مستمر معلمان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، به پایان می‌رسد.
کلیدواژه ها
فناوری‌های نوین، آموزش ابتدایی، یادگیری، تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر