بررسی جایگاه یادگیری ترکیبی و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1131-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
صدیقه صابرماهانی *، خاطره محمدجعفری
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پیشرفت تحصیلی یکی از اهداف کلیدی نظام آموزشی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی مطالعاتی انجام شده که به نقش یادگیری ترکیبی و خلاقیت در ارتقای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی پرداخته‌اند، صورت گرفته است. اطلاعات مورد نیاز از طریق مقالات مرتبط موجود در پایگاه‌های علمی معتبر فارسی و انگلیسی، از جمله اسکوپوس، ساینس دایرکت، گوگل اسکالر، جهاد دانشگاهی و بانک اطلاعات نشریات کشور و ... گردآوری شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عوامل گوناگونی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار هستند و یادگیری ترکیبی و خلاقیت به‌طور قابل توجهی با بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان مرتبطند. یادگیری ترکیبی و ابعاد و خرده مقیاس های آن (تنظیم اهداف، ساختار محیط، راهبردهای وظایف، مدیریت زمان، تبادل اطلاعات و خود ارزیابی) و همچنین خلاقیت و جنبه‌های مختلف آن (سیالی، ابتکار، انعطاف پذیری و بسط)، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار به شمار می‌روند و نقشی اساسی و بی‌بدیل در دستیابی به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا می‌کنند. همچنین، در این مطالعه تاثیر یادگیری ترکیبی و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی نیز مورد بررسی قرارگرفت.
کلیدواژه ها
یادگیری ترکیبی، خلاقیت، پیشرفت تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی