بررسی جایگاه یادگیری ترکیبی و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1131-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
صدیقه صابرماهانی *، خاطره محمدجعفری گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پیشرفت تحصیلی یکی از اهداف کلیدی نظام آموزشی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی مطالعاتی انجام شده که به نقش یادگیری ترکیبی و خلاقیت در ارتقای عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی پرداختهاند، صورت گرفته است. اطلاعات مورد نیاز از طریق مقالات مرتبط موجود در پایگاههای علمی معتبر فارسی و انگلیسی، از جمله اسکوپوس، ساینس دایرکت، گوگل اسکالر، جهاد دانشگاهی و بانک اطلاعات نشریات کشور و ... گردآوری شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که عوامل گوناگونی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیرگذار هستند و یادگیری ترکیبی و خلاقیت بهطور قابل توجهی با بهبود وضعیت تحصیلی دانشآموزان مرتبطند. یادگیری ترکیبی و ابعاد و خرده مقیاس های آن (تنظیم اهداف، ساختار محیط، راهبردهای وظایف، مدیریت زمان، تبادل اطلاعات و خود ارزیابی) و همچنین خلاقیت و جنبههای مختلف آن (سیالی، ابتکار، انعطاف پذیری و بسط)، از مهمترین عوامل تأثیرگذار به شمار میروند و نقشی اساسی و بیبدیل در دستیابی به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا میکنند. همچنین، در این مطالعه تاثیر یادگیری ترکیبی و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی نیز مورد بررسی قرارگرفت. |
کلیدواژه ها |
یادگیری ترکیبی، خلاقیت، پیشرفت تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |