بازتولید نقشهای جنسیتی در برنامه های درسی مطالعه موردی: مطالعات اجتماعی پایه ششم دوره ابتدایی
کد مقاله : 1130-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
بابک سلمانی *1، کبری محمدی2، مهین سلمانی3
1فارغ التحصیل دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران ـ فرهنگی شاغل در اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی
2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
3کارشناس ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی بازتولید نقشهای جنسیتی در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم دوره ابتدایی انجام یافته است. برای تحقق این هدف، محتوای این کتاب در چهار مؤلفه جنسیتی شامل مذکر و مؤنث، والدین، خویشاوندان و نقشهای شغلی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کمّی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته شده است. در این مطالعه بنا به ماهیت آن، نمونه برابر با جامعه در نظر گرفته شده است و کل محتوای این کتاب تحلیل گردیده است. پایایی کدگذاری ها به وسیله سه پژوهشگر و با اتفاق نظر بین آنها کسب شده است. از آمار توصیفی برای توصیف داده ها و از آزمون آماری خی دو برای تحلیل داده ها استفاده گردیده است. یافته ها نشان داد که در هر چهار مؤلفه جنسیتی مورد بررسی، اکثریت و برتری از آن جنسیت مذکر بوده و تنها در انعکاس جنسیت والدین در تصاویر و متن پرسشها، فعالیتها و تمرینهای کتاب درسی که به پدر و مادر اشاره داشتند برتری از آن والد مادر بوده و در کل بیشتر مفهومِ مذکرِ پدر، مورد تأکید مؤلفان بوده است. نتیجه کلی این که با در نظر گرفتن اصل هفتم برنامه درسی ملی با عنوان «توجه به تفاوتها»، توجه به تفاوتهای جنسیتی به شکل یکسان و مناسب در این کتاب مورد توجه قرار نگرفته است و نیازمند توجه بیشتر برنامه ریزان درسی و مؤلفان در بازبینی های آتی محتوای این کتاب می باشد.
کلیدواژه ها
بازتولید نقشهای جنسیتی، اصل هفتم برنامه درسی ملی، کتاب مطالعات اجتماعی، تحلیل محتوا، پایه ششم ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر