تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی از نظر توجه به مولفه های سبک زندگی اسلامی
کد مقاله : 1128-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
علی اکبر قاسمی *1، سید محسن محمدی2، یاسر درتاج1
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه رهجویان دانش برازجان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم از نظرتوجه به مولفه‌های سبک زندگی اسلامی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی چاپ سال 1403-1402 بود. کل جامعه به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. واحد ثبت در این تحقیق، جمله بود. ابزار گردآوری داده‌ها، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده به همراه مشاهده و کدگذاری باز بود. یافته‌ها نشان داد در کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی بیش از همه به مولفه اوقات فراغت اختصاص داشته و در مرتبه بعد مولفه‌های مدیریت بدن و فرهنگ مصرف قرار داشتند. همچنین تحلیل عاملی مؤلفه اوقات فراغت بیش از همه به متغیر شرکت در فعالیت-های دینی و کمتر از همه به متغیرهای پرورش و نگهداری از حیوانات و گل و گیاه خانگی، اختصاص داشت. بازنمایی مؤلفه فرهنگ مصرف بیش از همه به متغیرهای خواندن کتاب، روزنامه و مجله و تماشای تلویزیون اختصاص داشت. بر اساس نتیجه پژوهش حاضر، تدوین کتاب مطالعات اجتماعی مورد بازنگری قرار گیرد. قبل از بررسی و بازنگری در کتب مطالعات اجتماعی پایه پنجم به مطالعات انجام شده مراجعه و با درنظر داشتن پویایی های فرهنگی در نسل‌های جوانتر، در این بازنگری، سبک‌زندگی متناسب با جامعه ایرانی-اسلامی و به‌روز لحاظ شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، سبک زندگی اسلامی، فرهنگ مصرف، مدیریت بدن، اوقات فراغت.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر