تبیین عناصر برنامه درسی متاورس در آموزش |
کد مقاله : 1110-5THEEPCK-FULL (R1) |
نویسندگان |
ثریا رودی علی آبادی *1، محمد اکبری2، محسن آیتی2، حسین شکوهی فرد3 1دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند. آموزگار ابتدایی، مدرس دانشگاه فرهنگیان 2عضو هئیت علمی دانشگاه بیرجند 3عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند |
چکیده مقاله |
متاورس بهعنوان یک اینترنت پیشرفته متشکل از فضاهای مجازی سهبعدی دائمی متصل به دنیای مجازی است که اخیراً استفاده از آن در آموزش رو به افزایش است. هدف از پژوهش حاضر، واکاوی منابع مرتبط با متاورس در جهت تعیین عناصر ششگانه برنامه درسی میلر بود. روش پژوهش حاضر، مرور نظاممند و روش تحلیل یافتهها، تحلیل محتوا کیفی و مبتنی بر تحلیل - استنتاجی بود که بهمنظور دستیابی به دادههای موردنظر از روش مطالعه و بررسی مقالات متاورس استفاده شد. در مرحله بعد دادههای گردآوریشده مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و با توضیح به مفاهیم و بررسی شرطهای لازم به تحلیل و استنباط سؤالات پژوهش پرداخته شد. نتایج نشان داد برنامه درسی متاورس در قسمت اهداف به یادگیری فعال، یادگیری مبتنی بر سازه گرایی، یادگیری عمیق، خلاقیت و توانایی همکاری تعامل با سایر یادگیرندگان؛ در قسمت روش یاددهی-یادگیری، بریادگیرندهمحوری، مبتنی بر نظریه سازندهگرایی و یادگیری مبتنی بر مشکل؛ در بخش محیط بر روشهای یادگیری مبتنی بر فناوری ازجمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، رباتها و هوش مصنوعی و هویتهای چندگانه تأکید دارد؛ ویژگی دانشآموز را یادگیرنده مادامالعمر، متخصص و کارشناس میداند؛ همچنین معلم متاورس مربی و تسهیلگر دانش، مجهز به دانش جدید و همگام با تغییرات است و درزمینه ارزشیابی به ارزیابی محتوای آموزشی را از طریق بانک سؤال و بررسی حضوروغیاب با تجزیهوتحلیل اطلاعات ویدئویی تأکید دارد. |
کلیدواژه ها |
متاورس، عناصر برنامه درسی، آموزش، میلر |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |