یادگیری مادام العمر رهیافتی نوین به سوی سوادآموزی در زیست بوم جدید
کد مقاله : 1109-5THEEPCK-FULL (R1)
نویسندگان
ثریا رودی علی آبادی *1، محمد اکبری2، محسن آیتی2
1دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند. آموزگار ابتدایی، مدرس دانشگاه فرهنگیان
2عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند
چکیده مقاله
هدف چهارم توسعه پایدار این است که کشورها از آموزش باکیفیت فراگیر و عادلانه اطمینان حاصل کنند و فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر را برای همه ارتقا دهند. این امر مستلزم سوادآموزی است. مبارزه با شکاف دیجیتال و لزوم استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات نیاز به سوادهای چندگانه را دوچندان کرده است. بااین‌حال، پتانسیل دستیابی به سواد تنها در صورتی قابل‌دستیابی است که از دیدگاه یادگیری مادام‌العمر به آن نگریسته شود. بنابراین فعالیت‌های یادگیری سواد باید به‌عنوان بخشی از چارچوب یادگیری مادام‌العمر ارائه شود. بدین ترتیب می‌توان نام سواد مادام‌العمر را جایگزین سوادآموزی کنیم. این شامل سه سطح وسیع است که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند: (1) سواد به‌عنوان یک فرآیند یادگیری مادام‌العمر (2) سواد به‌عنوان یک فرایند یادگیری در سراسر زندگی و (3) سواد باید به‌عنوان بخشی از اصلاحات کل‌نگر و گسترده به سمت سیستم‌های یادگیری مادام‌العمر. بنابراین سواد مادام‌العمر باید در سیستم‌های آموزشی از طریق ارائه مسیرهای یادگیری متعدد و انعطاف‌پذیر در تمام سنین و تمام سطوح آموزشی رسمی و غیررسمی گنجانده شود تا یادگیرندگان بتوانند در تمام سنین به‌طور انعطاف‌پذیری حرفه‌های یادگیری (مادام‌العمر) خود را دنبال کنند.
کلیدواژه ها
سوادآموزی، یادگیری مادام العمر، زیست بوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر