واکاوی تجارب زیسته معلمان از اجرایی سازی سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1108-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
اکرم حمیدی نصرآباد *
پردیس امام سجاد بیرجند
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف واکاوی تجارب زیسته معلمان از اجرایی سازی سند تحول بنیادین در مدارس ابتدایی انجام شد. منظور از تجربه معلمان به کلیه‌ی ادراکات، احساسات ، برداشتها و تفاسیر آنها از نحوه اجرایی شدن سند تحول بنیادین (131 راهکار اجرایی ) اشاره دارد. این تحقیق با درک اهمیت تجربه زیسته افراد در ارزیابی وضعیت موجود و شناسایی کمبودها و خلاء هایی که منتج به عدم اجرا یا نقص در اجرای سند تحول بنیادین به مثابه یک سند قانونی می شود.در این تحقیق از روش پدیدارشناسی برای شناخت تجارب زیسته معلمان استفاده شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش برحسب جامعه با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 14 نفر از معلمان با سابقه کاری بالای پانزده سال تا رسیدن به اشباع نظری در منطقه کاشمر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش کلایزی و با نرم افزار MaxQDA صورت گرفت. در نهایت نتایج نشان داد که معلمان نسبت به چیستی و چگونگی سند تحول بنیادین اطلاعات محدودی دارند و صرفا آن را در قالب 6 ساحت کلی تعریف می‌کنند ولی عملا در اجرای آن دارای ابهام و اشکال هستند.
کلیدواژه ها
سند تحول بنیادین، تجارب زیسته، معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی