یادگیری مبتنی بر بازی در مقابل روش‌های سنتی: تأثیر آن‌ها بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی در درس علوم تجربی
کد مقاله : 1106-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
قهرمان مددلو1، محمد باردل *2، حسن باردل3
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
3آموزگار ابتدایی اداره ی آموزش و پرورش شهرستان خوی، خوی، ایران.
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی یادگیری مبتنی بر بازی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی کلاس ششم ابتدایی در درس علوم تجربی بود. این مطالعه با 23 دانش‌آموز ششم ابتدایی در شهرستان خوی در سال تحصیلی 1404-1403 به‌صورت نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. دانش‌آموزان به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند و محتوای درس برای گروه آزمایش با روش یادگیری مبتنی بر بازی و برای گروه کنترل به شیوه سنتی تدریس گردید. برای ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از آزمون‌های معلم‌ساخته (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) شامل 20 سوال چندگزینه‌ای استفاده شد. ابتدا پیش‌آزمون انجام شد و سپس پس از پایان دوره آموزشی، از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری کوواریانس برای مقایسه تفاوت گروه‌ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری مبتنی بر بازی تأثیر قابل توجهی بر موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم تجربی داشته و اهداف آموزشی موردنظر در کلاس‌های علوم تجربی محقق شده است.
کلیدواژه ها
یادگیری مبتنی بر بازی، روش‌ سنتی، پیشرفت تحصیلی، علوم تجربی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی