بررسی نقش بازی های آموزشی بر ایجاد یک محیط تعاملی در یادگیری دانش آموزان
کد مقاله : 1105-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
زهرا توکلی زاده نوقابی *
دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته، رشته آموزش ابتدایی، مرکز بنت الهدی صدر فردوس
چکیده مقاله
ایجاد موقعیت های یادگیری تعاملی، از روشهای مطلوب آموزش وپرورش به شمارمی آید.پژوهشگران و دانشمندان درحوزه آموزش و پرورش، ارزشهای والای تعاملی بودن محیط های آموزشی راپیوسته مطرح و بر آن تاکیدکرده اند. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی نقش بازی های آموزشی بر خلاقیت ویادگیری دانش آموزان بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که بازی‌های آموزشی از جمله راهکارهایی هستند که استفاده از آن‌ها برای فعال کردن متعلمان و ایجاد خلاقیت در آن‌ها، یکی از مباحث اصلی و تخصصی حوزه آموزشی را تشکیل می‌دهد. بازی آموزشی یکی از موقعیت‌های یاددهی ـ یادگیری به شمار می‌رود و فعالیتی است سازمان‌یافته و همراه با قوانین مشخص که در آن دو یا چند دانش‌آموز برای رسیدن به اهداف آموزشی از قبل تعیین‌شده، در ارتباط با هم قرار می‌گیرند. بازی تحمیلی نیست و باید معیارهایی داشته باشد؛ نخست آنکه متناسب با ویژگی‌ها، نیازها و توانایی‌های کودکان باشد؛ دوم، به تقویت و دقت و تمرکز و عکس‌العمل به موقع و پرورش خلاقیت توجه داشته باشد؛ سوم، فعالیت‌ها و رفتارهای موجود در بازی، تعبیر منطقی (معنی و مفهوم) داشته باشد؛ چهارم، بین بخش‌های مختلف بازی رابطه‌ی منطقی وجود داشته باشد؛ پنجم، به گونه‌ای طراحی شود که بر اعلام برنده و بازنده تأکید زیادی نشود.
کلیدواژه ها
بازی، خلاقیت، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر