بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و هویت سازمانی با دلبستگی شغلی معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 6 مشهد |
کد مقاله : 1103-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
احمدرضا فاضلی * گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و هویت سازمانی با دلبستگی شغلی معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 6 مشهد بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 6 شهر مشهد که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به خدمت هستند، بودند. برای انتخاب نمونه پژوهش با توجه به تعداد معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 6 که 600 نفر هستند، با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 235 نفر تعیین شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های توانمندسازی اسپریترز، هویت سازمانی چنی و دلبستگی شغلی ادواردز و کلیپاتریک (۱۹۸۴) جمع آوری گردید و داده های خام از طریق آزمون های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که توانمندسازی روانشناختی و مولفه های آن (احساس معنی داری در شغل، احساس شایستگی در شغل، احساس حق انتخاب در شغل، احساس موثر بودن در شغل و احساس مشارکت با دیگران در شغل) موجب افزایش دلبستگی شغلی معلمان شدند و همچنین هویت سازمانی و مولفه های آن (عضویت، وفاداری و شباهت) افزایش دلبستگی شغلی معلمان را به همراه داشتند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که توانمندسازی روانشناختی و هویت سازمانی و مولفه های انها قادر به پیش بینی دلبستگی شغلی معلمان هستند و این درصد پیش بینی در بیشتر مولفه های آنها معنادار بود. بنابراین می توان گفت توانمندسازی روانشناختی و هویت سازمانی موجب دلبستگی شغلی معلمان می شود. |
کلیدواژه ها |
توانمندسازی روانشناختی؛ هویت سازمانی؛ دلبستگی شغلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |