معلمان کلاس‌های چندپایة گنابادی چگونه کلاس درس خود را مدیریت می‌کنند؟
کد مقاله : 1096-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
عهدیه اسدپور *
دانشگاه فرهنگیان پردیس البرز
چکیده مقاله
اولین سطح مدیریت آموزشی مربوط به مدیریت کلاس است که پایة سطوح بالاتر مدیریتی از مدیریت مدرسه گرفته تا مدیریت کل نظام آموزش و پروش به شمار می‌رود. مدیریت کلاس با پیش‌‌بینی‌ها و روندهای ضروری برای ایجاد و حفظ محیطی که آن یاددهی و یادگیری اتفاق می‌افتد، در کلاس‌های تک‌پایه یا عادی با کلاس‌های چندپایه بایکدیگر متفاوت است. در این مطالعه درصدد آن هستیم که دریابیم معلمان کلاس‌های چندپایه چگونه کلاس درس خود را مدیریت می‌کنند. جهت دستیابی به هدف مذکور از روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه استفاده شده است. به این منظور با به سراغ معلمان شهرستان گناباد (از جمله شهرهای استان خراسان رضوی) که تجربه‌ی تدریس در کلاس‌های چندپایه را داشته‌اند، مصاحبه‌هایی نیمه ساختاریافته و عمیق انجام شد، و برای گزینش آن‌ها روش نمونه‌گیری هدفمند به کار گرفته شد. مصاحبه‌ها با استفاده از معیار اشباع نظری به اتمام رسید که در نهایت با 9 معلم خراسانی گفتگوی عمیق انجام شد. مصاحبه‌ها پس از پیاده‌سازی، براساس روش کلایزی (در هفت مرحله) پدیدارشناسی مورد تحلیل قرار گرفته-اند. یافته‌های حاصله از پژوهش در سه مقولة اصلی اقدامات مدیریتی پیش از شروع کلاس، اقدامات مدیریتی حین کلاس و اقدامات مدیریتی پس از کلاس دسته‌بندی و تشریح شدند. براساس یافته‌های تحقیق باید گفت با وجود مشکلاتی که در فرایند مدیریت کلاس-های چندپایه وجود دارد، کاربست تجارب موفقیت‌آمیز معلمان سرآمد در زمینة‌ مزبور می‌تواند میزان بهره‌وری کلاس‌های چندپایه را افزایش داده و برای سیستم آموزش و پرورش از یکسو و دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه از سوی دیگر کارآمدتر باشد.
کلیدواژه ها
معلمان گنابادی، مدیریت کلاس، پدیدارشناسی، کلاس‌های چندپایه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر