بررسی آموزش مهارت نوشتن در کتابهای نگارش فارسی پایههای سوم و چهارم ابتدایی |
کد مقاله : 1093-5THEEPCK-FULL (R2) |
نویسندگان |
عبدالحسین حیدری *1، زهرا حسینزاده2، سید محمد فتح اله زاده3 1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر اردبیل 3گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی فعالیتهای آموزش مهارت نوشتن در کتابهای نگارش فارسی پایههای سوم و چهارم ابتدایی براساس طبقهبندی انواع نوشتن (غیرفعال، نیمهفعال و فعال) است. ابتدا تمرینهای متنوع کتابها طبق زیرمقولههای طبقهبندی انواع نوشتن دستهبندی شد و فراوانی آنها تعیین گردید. سپس بر مبنای توزیع و تنوع تمرینها در کتابهای درسی تحلیل شد. بررسی دادههای دستهبندیشده نشان داد که عمده محتوای هر دو کتاب درسی به تمرینهای از نوع فعال اختصاص دارد که درصد توزیع آنها در کتابهای نگارش فارسی سوم و چهارم ابتدایی به ترتیب 68/63 و 79/69 میباشد. همچنین درصد وقوع تمرینهای غیرفعال و نیمهفعال در کتاب نگارش سوم بهترتیب 68/33 و 63/2 و در کتاب نگارش چهارم بهترتیب 85/28 و 34/1 یافت شد. بنابراین تمرینهای از نوع نیمهفعال در کتابهای مذکور از رخداد حداقلی برخوردار است؛ درصورتی که این نوع فعالیتها حلقه اتصال تمرینهای غیرفعال به تمرینهای فعال هستند. تکرار و تمرین بیشتر فعالیتهای نیمهفعال میتواند یادگیری دانشآموزان در گذر از تمرینهای غیرفعال به فعال را تسهیل کند. به هرحال، میزان و تنوع تمرینهای نیمهفعال در تدوین کتابهای درسی بایستی از سوی مولفان مورد توجه قرار گیرد. افزون براین، با مقایسۀ فراوانی دادهها در کتابها، مشخص شد که میزان تمرینهای فعال سطح 3 (انشانویسی) با ارتقا پایۀ تحصیلی افزایش یافته است. انشانویسی هدف نهایی آموزش مهارت نوشتن است و افزایش فراوانی تمرینهای مرتبط با انشانویسی در تناسب با بالارفتن سطح دانشزبانی دانشآموزان یک امر طبیعی است که در کتابها رعایت شده است. از یافتههای پژوهش حاضر میتوان در هر دو حوزۀ تألیف و تدریس استفاده کرد. |
کلیدواژه ها |
مهارت نوشتن، انواع نوشتن، تمرینهای نوشتاری، کتابهای نگارش فارسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |