نقش قلدری و قربانی شدن در پیش‌بینی شادکامی و رضایت از زندگی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1091-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
افضل اکبری بلوط‌ بنگان *1، فاطمه عبدپور2، عرفان احمدی3
1استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، یاسوج، ایران.
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، یاسوج، ایران.
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش قلدری و قربانی شدن در پیش‌بینی شادکامی و رضایت از زندگی دانش‌آموزان بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. از بین کلیه دانش‌آموزان 12 تا 17 ساله شهر یاسوج تعداد 300 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. همه آن‌ها به پرسشنامه‌های شادکامی آکسفورد (OHQ-SF)، رضایت از زندگی (SWLS) و قلدری و قربانی شدن پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شد. کلیه تحلیل‌ها با نرم‌افزار SPSSV19 اجرا شد. نتایج نشان داد قلدری و قربانی شدن با شادکامی و رضایت از زندگی دانش‌آموزان رابطه منفی و معنی‌داری دارند. همچنین نتایج نشان داد متغیرهای پیش‌بین مجموعاً 31 درصد از واریانس شادکامی و 27 درصد از واریانس رضایت از زندگی را تبیین کردند. در نهایت نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که با ارائه برنامه‌هایی برای کاهش قلدری و قربانی شدن دانش‌آموزان می‌توان میزان شادی و رضایت از زندگی آن‌ها را ارتقا بخشید.
کلیدواژه ها
شادکامی، رضایت از زندگی، قربانی شدن، قلدری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی