بررسی تاثیر روش های یادگیری فعال بر توسعه مهارت های تفکرانتقادی دانش آموزان پایه ی دوم ابتدایی در درس علوم |
کد مقاله : 1090-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
اکرم شوشتری *1، سمیه مهرنژاد2 1اکرم شوشتری، استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان(پردیس فاطمه زهرا س اهواز)،
صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
در دنیای پیچیده امروز، مهارت تفکر انتقادی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. این پژوهش که با هدف بررسی تاثیر روش های یادگیری فعال بر توسعه مهارت های تفکر انتقادی، نقش کلیدی روشهای یادگیریفعال در پرورش مهارتهای تفکر انتقادی را بررسی میکند. آینده آموزش، در دستان دانشآموزانی است که بتوانند بهطور مستقل فکر کنند و مسائل پیچیده را حل کنند. در این پژوهش با استفاده ازروش آزمایشی و طرح پیشآزمون – پسآزمون یکگروهه، تغییرات ایجاد شده در مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان پایه دوم دبستان شکوفه شامل 40 نفر در سال تحصیلی 1403-1404 پس از اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر یادگیری فعال (شامل پروژههایگروهی، یادگیریمشارکتی، حلمسئله، آزمایش، مشاهده، بحث و گفتگو) مورد سنجش قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل یک آزمون استاندارد و یک مصاحبه نیمهساختاریافته بود. با اجرای این روشها، مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان در زمینههای مختلفی مانند تحلیل اطلاعات، حل مسئله، ارتباطات و تفکر خلاق مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که استفاده از روشهای یادگیری فعال تأثیر مثبتی بر توسعه مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی دارد. دانشآموزانی که در معرض این روشها قرار گرفتهاند، توانایی بیشتری در تحلیل اطلاعات، حل مسائل پیچیده، برقراری ارتباط موثر و ارائه ایدههای نوآورانه نشان دادند.یافتههای این پژوهش نشان میدهد که روشهای یادگیری فعال میتوانند به عنوان ابزاری موثر برای تقویت مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان در سنین پایین مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به اهمیت تفکر انتقادی در زندگی روزمره، توصیه میشود که معلمان از این روشها در کلاسهای درس خود استفاده کنند. |
کلیدواژه ها |
روش یادگیری فعال، تفکر انتقادی، علوم، دانش آموزان پایه دوم دبستان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |