تفاوت یادگیری عمیق با یادگیری سطحی: راهکارهای دستیابی به یادگیری عمیق
کد مقاله : 1089-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
سید مصطفی صفاری *1، امیرعلی جهانی‌کیا2، رحیم سپهریان3، صادق حامدی‌نسب4
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان بیرجند، بیرجند، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر، بیرجند، ایران.
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد، فردوس، ایران.
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
در دنیای پیچیده امروز، کیفیت یادگیری دانش‌آموزان از مهم‌ترین چالش‌های نظام‌های آموزشی است. یادگیری عمیق، به‌عنوان رویکردی که بر درک معنادار، تحلیل انتقادی و انتقال دانش تأکید دارد، در مقابل یادگیری سطحی که به حفظ اطلاعات محدود می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت‌ها و عوامل مؤثر بر این دو نوع یادگیری و ارائه راهکارهایی برای تقویت یادگیری عمیق در دانش‌آموزان انجام شد. این مطالعه از نوع مروری و کتابخانه‌ای بود و منابع علمی معتبر با جستجو در پایگاه‌های علمی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل متعددی همچون روش‌های تدریس، انگیزه‌های یادگیری، محیط آموزشی، نقش معلم و شیوه‌های ارزیابی بر نوع یادگیری تأثیرگذارند. روش‌های تعاملی و مبتنی بر مسئله به همراه محیط‌های یادگیری پویا می‌توانند یادگیری عمیق را تقویت کنند، درحالی‌که روش‌های سنتی و ارزیابی‌های مبتنی بر حفظ کردن منجر به یادگیری سطحی می‌شوند. این پژوهش تأکید دارد که معلمان و سیاست‌گذاران آموزشی باید برای ارتقای کیفیت آموزش، رویکردهای نوآورانه و تعاملی را در تدریس و ارزیابی‌ها به‌کارگیرند. پیشنهاد می‌شود در تحقیقات آتی، تأثیر این رویکردها در زمینه‌های مختلف آموزشی و با استفاده از مطالعات تجربی بررسی شود. نتایج این پژوهش می‌تواند گامی مهم در توسعه پایدار نظام‌های آموزشی و ارتقای یادگیری معنادار باشد.
کلیدواژه ها
یادگیری عمیق، یادگیری سطحی، روش تدریس تعاملی، محیط آموزشی، ارزیابی آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر