تحلیل محتوای کیفی کتب درسی علوم تجربی دوره دوم ابتدایی بر مبنای مولفه های کنجکاوی، پرسش گری و تفکر انتقادی |
کد مقاله : 1088-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
مرتضی بازدار *، حسن احمدی، امین گلشن دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
کتاب درسی مهم ترین وسیله ی یادگیری می باشد، در واقع کتاب درسی نقش محوری را در فرایند یاددهی- یادگیری ایفا می کند. بررسی کتاب های درسی می تواند ارتباط بین برخی از مشکلات یادگیری دانش آموزان با برنامه درسی را آشکار و برخی از آنها را رفع نماید. هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی، کتب درسی علوم تجربی دوره دوم ابتدایی بر مبنای مولفه های کنجکاوی، پرسشگری و داشتن تفکر انتقادی می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد و به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. جامعه پژوهش، کتب درسی علوم تجربی دوره دوم ابتدایی می باشد و در آن انتخاب نمونه ها به صورت جهت دار و هدایت شده انجام گرفته است. یافته های تحقیق نمایان ساخت که محتوای کتب درسی علوم تجربی دوره ی دوم ابتدایی پاسخگوی نیاز دانش آموزان به یادگیری فعال بوده و سطوح مختلف کنجکاوی و خلاقیت در دانش آموزان را پوشش می دهد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوای کیفی، کتب درسی علوم تجربی دوره ی دوم ابتدایی، کنجکاوی، پرسشگری، تفکر انتقادی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |