چیستی، چرایی و چگونگی پژوهش خودقوم نگاری به عنوان ابزاری برای توسعه حرفه ای دانشجومعلمان و معلمان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1087-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
مرتضی بازدار *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
خود قوم نگاری یکی از روش های تحقیق کیفی است که برای بسیاری از محققان تا حدودی ناشناخته باقی مانده است. در حالی که استفاده از خود قوم نگاری در زمینه های متعددی گسترش یافته است، یافتن راهنمایی های زیادی در مورد رویه های مربوط به انجام یک خود قوم نگاری می تواند دشوار باشد. پژوهش حاضر با همین هدف انجام شده است و قصد دارد چیستی، چرایی و چگونگی تحقیق خودقوم نگاری برای دانشجومعلمان و معلمان دوره ابتدایی را بررسی و تبیین کند. رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی بوده و روش توصیفی – تحلیلی در آن به کار گرفته شده است و داده های آن به روش اسنادی گرداوری و تحلیل شده اند. با درک انعطاف پذیری و خلاقیت ذاتی در خودقوم نگاری و همچنین نیاز به دقت در دستیابی به نتایج پژوهشی معنادار، ما در این مقاله پیشنهادات و تأملاتی را در رابطه با فرآیند انجام یک خودمردم نگاری - از توسعه سؤال تحقیق تا گزارش یافته ها برای معلمان و دانشجومعلمان ارائه می کنیم. این توصیه‌ها هم از روش‌های تحقیق روایی و قوم‌نگاری و هم از رویکردهای توصیفی و مبتنی بر هنر استخراج می‌شوند. این بحث ممکن است به عنوان منبعی برای کسانی که علاقه مند به آموزش و اجرای خودمردم نگاری هستند باشد. از طرفی بر اساس نتایج این تحقیق، خودقوم نگاری و خودزیست نگاری باوجود اینکه اشتراکات زیادی هستند اما در فرایند اجرا تفاوت هایی میان این دو روش وجود دارد که باید مد نظر قرار بگیرد.
کلیدواژه ها
خود قوم نگاری، خود زیست نگاری، پژوهش کیفی، معلم، دانشجومعلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی