واکاوی کیفی دیدگاه معلمان درخصوص نابرابری جنسیتی در کتابهای درسی |
کد مقاله : 1082-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
ژیلا کاردان حلوایی * استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه معلمان در خصوص انعکاس نابرابری جنسیتی در کتابهای درسی است. طرح پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. مشارکت کنندگان پژوهش شامل چهارده نفر از معلمان در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق بود. در این مطالعه برای اعتبار و اعتمادبخشی به دادهها از قابلیت اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و قابلیت تأیید استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای مصاحبه از روش ون منن استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش شامل سه مضمون اصلی «انعکاس نابرابری جنسیتی»، «نقشهای جنسیتی» و «تبعات تبعیض جنسیتی» است. یافتههای پژوهش نشان داد انعکاس نابرابری جنسیتی دارای دو مضمون فرعی «حرفهای» و «سیاسی» است. «نقش فردی»، «نقش اجتماعی» و «انتظارات غالب» درونمایههای فرعی نقشهای جنسیتی میباشند و نابرابری جنسیتی پیامدهایی نظیر «افزایش انگیزه تحرک اجتماعی»، «ضعف جایگاه اجتماعی زنان» و «بحران هویتی زنان» را به همراه دارد. |
کلیدواژه ها |
کتاب درسی، پدیدارشناسی، نابرابری جنسیتی، معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |