بررسی چالشها و فرصتهای همگرایی میان تئوری و عمل در ارتباط دانشگاه و مدرسه |
کد مقاله : 1072-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
هستی عبدالشاهی راد *1، فاطمه فرامرزی2، سارا عبداللهیان2 1دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان سمنان 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی سمنان |
چکیده مقاله |
در دنیای امروز، ارتباط میان دانشگاه و مدرسه بهعنوان دو نهاد کلیدی در فرآیند آموزش و پرورش، نقش حیاتی در ارتقای کیفیت یادگیری دارد. این مقاله به بررسی چالشها و فرصتهای موجود در همگرایی تئوری و عمل در این حوزه میپردازد. جامعه آماری مورد بررسی شامل اساتید دانشگاه، معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه، و دانشجویان رشتههای علوم تربیتی و فناوری آموزشی است. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق و پرسشنامههای ساختاریافته گردآوری شده و تحلیلها بر اساس روشهای کیفی و کمی انجام گرفته است. نظریههای آموزشی تدوینشده در دانشگاهها بهتنهایی پاسخگوی نیازهای عملی مدارس نیستند و تجارب عملی مدارس نیز اغلب بدون پشتوانه نظری مناسب اجرا میشوند. ایجاد تعامل سازنده میان این دو نهاد، بستری برای تحقق یادگیری کارآمد و پاسخگویی به نیازهای نظام آموزشی فراهم میآورد. این مقاله ضمن شناسایی موانع موجود، راهکارهایی برای تقویت این پیوند ارائه میدهد و نقش اساسی آن در بهبود کیفیت آموزشی را برجسته میسازد. |
کلیدواژه ها |
دانشگاه و مدرسه، نظریه و عمل، چالشها، تعامل آموزشی،کیفیت یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |