نقش هوش مصنوعی در طراحی برنامه درسی: مطالعه ای فراترکیب
کد مقاله : 1071-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
زهرا علی اکبری1، جواد پورکریمی *2
1وزارت آموزش و پرورش
2عضو هیت علمی دانشگاه تهران
چکیده مقاله
با توجه به اینکه یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش در طراحی برنامه درسی نهفته است، پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش هوش مصنوعی در طراحی برنامه درسی، انجام شده است.
این پژوهش ازنظر نحوه گردآوری داده ها و اطلاعات از نوع کیفی بوده که با استفاده از شیوه مرور سیستماتیک و با جست و جوی کلمات کلیدی؛ طراحی، برنامه درسی، نقش و هوش مصنوعی و معادل آنها در انگلیسی در مقالات منتشر شده از سال 2000 تا 2024 موجود در پایگاه های اطلاعاتی Google Scholar، Springer،Magiran ،SID scopus ,Science Direct، سیویلیکا و ایران داک انجام گرفته است که پس از تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده از پایگاههای مذکور، در مجموع از 103 منبع بدست آمده، تعداد 54منبع پس از حذف منابع غیرمرتبط برای انجام بررسی نهایی انتخاب شدند.
یافته های پژوهش حاضرحاکی از آن است؛ادغام هوش مصنوعی در طراحی برنامه درسی شامل استفاده ازفناوری های هوش مصنوعی برای طراحی، پیاده سازی و بهینه سازی برنامه های درسی است. معلمان در برنامه درسی با استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، تولید محتوا و ارائه بازخورد مستمر، می‌توانند کیفیت آموزش را افزایش و نیازهای دانش‌آموزان خود را بهتر برآورده کنند.
بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت؛ برنامه درسی مبتنی بر هوش مصنوعی، تجربیات یادگیری شخصی تر، کارآمدتر و قانع کننده تری ایجاد می کند و نقشی دگرگون کننده ای در طراحی برنامه درسی با شخصی سازی یادگیری، کارایی آموزشی، تصمیمات مبتنی بر داده، همسویی با استانداردهای آموزشی وبهبود مستمر یادگیری ایفا می کند.
کلیدواژه ها
طراحی، برنامه درسی، هوش مصنوعی ، مرور سیستماتیک و فراترکیب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی