تحلیل‌محتوای کتاب مطالعات اجتماعی‌جدید التألیف‌پایه‌سوم ابتدایی‌باقدیم‌ از منظرنوع رویکرد آموزش شهروندی و ارائه‌ راهکارهای در جهت‌شهروندخوب بودن
کد مقاله : 1070-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
مریم شریفی دروازه *1، مینو شریفی دروازه2، مرضیه شریفی دروازه3
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
2استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان و معلم ابتدایی آموش و پرورش
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران،ایران.
چکیده مقاله
این‌پژوهش‌باهدف مقایسه‌ ی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی‌جدید التالیف‌پایه‌سوم ابتدایی‌باقـدیم‌ از منظـرنـوع رویکرد آموزش شهروندی انجام شده است‌. روش تحقیق‌توصیفی‌ ـ تطبیقی‌بود به‌منظـور توصـیف‌ دو کتـاب از روش تحلیل‌محتوا و به‌منظور مقایسه‌نتایج‌ از آزمون خی‌ دو بهره گرفته‌شد. جامعه‌ ی آماری پژوهش‌ را محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی‌جدید التالیف‌پایه‌ ی سوم و قدیم‌تشکیل‌ داد؛ کل‌جامعه‌به‌عنوان نمونه‌ در نظـرگرفتـه‌شـد؛ معیـار توصیف‌ آموزش شهروندی و واحدثبت‌مضمون بـود؛ بـه‌منظـور تحلیـل‌ رویکـرد کتابهـای جدیـد و قـدیم‌مطالعـات اجتماعی‌به‌ آموزش شهروندی به‌کمک‌تلفیق‌ دیدگاههای مختلف‌ در ارتباط با آموزش شهروندی از طبقه‌بنـدی زیـربهره گرفته‌شد، الف‌: شهروندقانون مدار، فردی فعـال، مطیـع‌قـوانین‌، مسـئول ب ـ شـهروندمشـارکتی‌: علاقـه‌منـدبـه‌مشارکت‌ اجتماعی‌ از دیدفردی و همکاری در پیشرفت‌جامعه‌ ج ـ شهروند انتقادی بررسی‌منتقدانه‌سـاختار اجتمـاعی‌، اقتصادی، سیاسی‌: علاقه‌مندبه‌عدالت‌ اجتماعی‌، با انگیزه برای تغییر اجتماعی‌منظور. نتایج‌ آزمـون فرضـیات نشـان داد که‌میان محتوای کتاب مطالعات اجتماعی‌جدید التالیف‌ و قدیم‌پایه‌سـوم از جهـت‌میـزان توجـه‌بـه‌هـرسـه‌ رویکـرد آموزش شهروندی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین‌گونه‌که‌ در کتاب مطالعـات اجتمـاعی‌جدیـدنسـبت‌بـه‌کتـاب قدیم‌به‌هرسه‌ رویکرد توجه‌بیشتری شده است‌. هم‌چنین‌ داده های جـانبی‌تحقیـق‌نشـان داد کـه‌ در هـر دو کتـاب بـه‌ آموزش شهروندقانون مدار بیشترین‌ و شهروند انتقادی کمترین‌توجه‌شده است‌.
کلیدواژه ها
شهروندی، آموزش شهروندی، مطالعات اجتماعی‌، دوره ابتدایی‌، تحلیل‌محتوا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی