نقش هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی: فرصت ها و چالش ها |
کد مقاله : 1066-5THEEPCK-FULL (R1) |
نویسندگان |
عماد حاتمی گروه *1، امیرعلی خوشخونژاد2 1هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان - زاهدان 2هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هوش مصنوعی (AI) تحولی شگرف در آموزش ایجاد کرده است و در این زمینه از ابزارهایی مانند chatgpt، gemini و ..... می توان نام برد که به افزایش پشتیبانی شخصی در آموزش و یادگیری کمک می کنند. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش هوش مصنوعی و فرصت ها و چالش های در آموزش ابتدایی می باشد. روش مورد استفاده در این مقاله روش توصیفی-تحلیلی است. بدین منظور نخست تحلیلی از هوش مصنوعی و شاخه های آن مانند یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی ارائه شده است. در ادامه به کاربردها، فوائد و چالش های استفاده از هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی پرداخته شده است. یافته ها حاکی از این است که از جمله کاربردها و فوائد هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی می توان به شخصی سازی آموزش، حمایت از معلمان، افزایش انگیزه یادگیری، تسهیل فرایند یاددهی –یادگیری و ارزیابی دقیق تر دانش آموزان اشاره کرد. همچنین از جمله چالش ها و محدودیت های آن می توان به هزینه بر بودن، عدم تسلط بسیاری از معلمان به این فناوری، فراهم نبودن زیرساختها و ملاحضات اخلاقی مانند حریم خصوصی داده های کودکان و یادگیری ایمن و پتانسیل سوء گیری الگوریتمیک نیز اشاره کرد. در انتها پیشنهاداتی برای استفاده موثر از هوش مصنوعی ارائه شده و این نتیجه بدست آمده است که هوش مصنوعی می تواند به عنوان یک ابزار مکمل برای معلمان تلقی شود نه جایگزینی برای آنها. |
کلیدواژه ها |
آموزش ابتدایی، هوش مصنوعی، فرصت ها، چالش ها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |