نقش هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی: فرصت ها و چالش ها
کد مقاله : 1066-5THEEPCK-FULL (R1)
نویسندگان
عماد حاتمی گروه *1، امیرعلی خوشخونژاد2
1هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان - زاهدان
2هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هوش مصنوعی (AI) تحولی شگرف در آموزش ایجاد کرده است و در این زمینه از ابزارهایی مانند chatgpt، gemini و ..... می توان نام برد که به افزایش پشتیبانی شخصی در آموزش و یادگیری کمک می کنند. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش هوش مصنوعی و فرصت ها و چالش های در آموزش ابتدایی می باشد. روش مورد استفاده در این مقاله روش توصیفی-تحلیلی است. بدین منظور نخست تحلیلی از هوش مصنوعی و شاخه های آن مانند یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی ارائه شده است. در ادامه به کاربردها، فوائد و چالش های استفاده از هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی پرداخته شده است. یافته ها حاکی از این است که از جمله کاربردها و فوائد هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی می توان به شخصی سازی آموزش، حمایت از معلمان، افزایش انگیزه یادگیری، تسهیل فرایند یاددهی –یادگیری و ارزیابی دقیق تر دانش آموزان اشاره کرد. همچنین از جمله چالش ها و محدودیت های آن می توان به هزینه بر بودن، عدم تسلط بسیاری از معلمان به این فناوری، فراهم نبودن زیرساختها و ملاحضات اخلاقی مانند حریم خصوصی داده های کودکان و یادگیری ایمن و پتانسیل سوء گیری الگوریتمیک نیز اشاره کرد. در انتها پیشنهاداتی برای استفاده موثر از هوش مصنوعی ارائه شده و این نتیجه بدست آمده است که هوش مصنوعی می تواند به عنوان یک ابزار مکمل برای معلمان تلقی شود نه جایگزینی برای آنها.
کلیدواژه ها
آموزش ابتدایی، هوش مصنوعی، فرصت ها، چالش ها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر