فرصتها و چالشهای یادگیری مبتنی بر بازی در فرآیند آموزش در دوره ابتدایی: یک پژوهش کیفی |
کد مقاله : 1061-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
فاطمه راعی *1، فاطمه فاطمه مردان اربط2، رقیه حسنی2 1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران. 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
استفاده از بازیها در فرآیند یادگیری، زمینهای را ایجاد میکند که در آن سرگرمی با یادگیری ترکیب میشود و یادگیری میتواند بدون سختگیری سنتی شکل بگیرد. یادگیری مبتنی بر بازی یک رویکرد نوین آموزشی است که تاثیرات گستردهای در یادگیری دانشآموزان دارد. هدف این پژوهش بررسی فرصتها و چالشهای یادگیری مبتنی بر بازی در فرآیند آموزش در دوره ابتدایی است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع عرفی و از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته و با نمونهگیری بهصورت هدفمند و با تکنیک گلوله برفی از میان معلمان دوره ابتدایی استان آذربایجان شرقی که از روشهای یادگیری مبتنی بر بازی در کلاس خود استفاده مینمایند، انجام شد. یافتهها نشان داد که یادگیری مبتنی بر بازی جذابیت فرآیند یادگیری را افزایش داده، درک مفاهیم پیچیده را تسهیل و آمادگی برای زندگی واقعی را در دانشآموزان تقویت میکند و نگاه والدین به آموزش را میتواند تغییر دهد. از طرفی چالشهایی نظیر محدودیت زمانی، کمبود منابع و ناهماهنگی در سیاستهای آموزشی از موانع اصلی اجرای این روش در مدارس است. در پایان، پیشنهادهایی نظیر توسعه آموزش معلمان، تقویت زیرساختهای مدارس و تدوین سیاستهای هماهنگ برای بهبود و ترویج یادگیری مبتنی بر بازی ارائه شده است. این پژوهش نشان میدهد که با رفع موانع اجرایی و تقویت حمایتهای ساختاری، یادگیری مبتنی بر بازی میتواند به یکی از ابزارهای کلیدی برای بهبود کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی تبدیل شود. |
کلیدواژه ها |
فرصتها و چالشها، یادگیری مبتنی بر بازی، آموزش ابتدایی، فرآیند آموزش. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |