بررسی کیفی تجربههای معلمان ابتدایی از تاثیرات یادگیری مبتنی بر بازی بر دانشآموزان و معلمان |
کد مقاله : 1060-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
فاطمه راعی *1، فاطمه فاطمه مردان اربط2، ابراهیم اکبربگلو3 1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران. 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران. 3استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
یادگیری مبتنی بر بازی بهعنوان یک رویکرد نوین آموزشی، نقش مؤثری در بهبود میزان یادگیری دانشآموزان دارد. هدف این پژوهش بررسی دیدگاهها و تجربههای معلمان دوره ابتدایی از تاثیرات یادگیری مبتنی بر بازی بر دانشآموزان و معلمان است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع عرفی و از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته و با نمونهگیری بهصورت هدفمند و با تکنیک گلوله برفی از میان معلمان دوره ابتدایی استان آذربایجان شرقی با حداقل پنج سال سابقه تدریس انجام شد. یافتهها نشان داد که یادگیری مبتنی بر بازی، علاوه بر اثربخشی بالا بر بهبود انگیزه یادگیری، افزایش عمق و پایداری یادگیری، ارتقای خلاقیت، افزایش تعاملات اجتماعی و کاهش استرس یادگیری دانشآموزان ، تأثیرات مثبتی بر معلمان نیز دارد. از جمله این تاثیرات، افزایش اعتماد به نفس، افزایش رضایت شغلی، بهبود تواناییهای تدریس و نشاط و شادابی در محیط کار را میتوان نام برد. در پایان، پیشنهادهایی جهت بهبود و ترویج یادگیری مبتنی بر بازی در مدارس ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
یادگیری مبتنی بر بازی، آموزش ابتدایی، معلم، دانشآموز. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |