تأثیر الگوریتم‌های یادگیری ماشینی بر بهبود عملکرد دانش‌آموزان ابتدایی در یادگیری ریاضی
کد مقاله : 1057-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
علی تاری *1، محمد شاهعلی زاده2
1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
فناوری‌های نوین نقش مؤثری را در ارتقاء زندگی شخصی‌، شغلی و تحصیلی افراد دارد‌. بنابراین در این پژوهش به بررسی تأثیر الگوریتم‌های یادگیری ماشینی بر بهبود عملکرد دانش‌آموزان ابتدایی در یادگیری ریاضی پرداخته‌شد‌. در این مطالعه از روش تحقیق کمی با طراحی نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل) استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی منطقه صوفیان در سال تحصیلی 1404 – 1403 بود که از بین آن‌ها 30 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15‌نفر) و کنترل (15‌نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل نرم‌افزار آموزشی مبتنی بر الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و آزمون‌های محقق ساخته ریاضی قبل و بعد از آموزش بود. برای آزمون فرضیه‌ها و تحلیل استنباطی داده‎های گردآوری شده از آزمون t دو نمونه‌ای مستقل و آزمون t زوجی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها‌، نرم‌افزار SPSS.23 بکار گرفته‌شد‌. نتایج تحلیل‌های آماری نشان داد که استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌تواند تأثیرات مثبت و قابل توجهی بر فرآیند یادگیری دانش‌آموزان در درس ریاضی (توانمندسازی دانش‌آموزان در درک مفاهیم پیچیده و حل مسائل ریاضی) داشته‌باشد (P<0.05)‌. یافته‌ی دیگر این بود که استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی به بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان منجر می‌شود (P<0.05)‌. همچنین مشخص شد که کاربرد الگوریتم‌های یادگیری ماشینی در آموزش دانش‌آموزان باعث افزایش درک مفاهیم ریاضی در آن‌ها می‌شود (P<0.05)‌‌.
کلیدواژه ها
الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، یادگیری ریاضی، دانش‌آموزان ، عملکرد تحصیلی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر