تحلیل انتقادی نقش الگویی برترین زنان در کتابهای هدیههایآسمان، با تکیه بر ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش |
کد مقاله : 1056-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
علیه رضاداد *1، آوا کندری2 1استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران 2کارشناس علوم تربیتی، آموزگار آموزشوپرورش منطقه طرقبه، مشهد ، ایران |
چکیده مقاله |
بهطورکلی، بخش مهمی از تعلیموتربیت از طریق کتابهای درسی واقع میشود. از اینرو، توجه به معرفی الگوهای تربیتی در کتابهای درسی میتواند نقش بسیار مهمی در انتقال مفاهیم تربیتی و اخلاقی داشته باشد. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش که در راستای اسنادبالادستی تدوین شده، یکی از مهمترین منابعی است که ارزیابی منابع درسی میتواند بر مبنای آن باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان توجه کتابهای درسی دوره ابتدایی به نقش الگویی برترین زنان بود. روش پژوهش، تحلیل محتوای استنباطی با روش کمی و کیفی بود. در این پژوهش از چک لیست ساحتهای ششگانه تعلیموتربیت به عنوان یک چارچوب و الگوی کامل در سند تحول بنیادین ملی، بهره گرفته شد. جامعه آماری، دروس مرتبط با بانوان نمونه در قرآن کریم و تاریخ اسلام در کتاب های هدیههایآسمان بود. همچنین نمونه آماری با جامعه آماری برابر و شامل کتابهای هدیههایآسمان دوره ابتدایی سال 1402 بوده است. نتایج این پژوهش با استفاده از سه بخش متن، تصاویر و فعالیت به تفکیک ارائه شد. در نتیجه این پژوهش میتوان گفت ساحت تعلیموتربیت اعتقادی، عبادی، اخلاقی با 7/82% بیشترین درصد را به خود اختصاص داده و پس از آن به ترتیب ساحت تعلیموتربیت اجتماعی و سیاسی با 1/8%، ساحت تعلیموتربیت علمی و فناورانه 48/6%، ساحت تعلیموتربیت اقتصادی و حرفهای با 16/2%، ساحت تعلیموتربیت زیباشناختی و هنری54/0%، ساحت تعلیموتربیت زیستی و بدنی 0% میباشد. |
کلیدواژه ها |
الگو، زنان برتر، تربیت اخلاقی و اعتقادی، هدیههایآسمان، سند تحول بنیادین، تحلیل محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |